تابستان سوم دبیرستانی ها

جام جم آنلاین: با خودتان صادق باشید. ساده اما دقیق خود را مشاهده کنید. شاید شما بهتر از هر کس دیگری نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص می‌دهید.

نتایج و عملکرد سال‌های گذشته شما بهترین محک برای شناخت توانایی‌ها و ضعف‌های‌تان است. کاغذ و قلمی بردارید، ببینید کجاها قدرتمند و موثر درست به سمت هدفتان حرکت کرده‌اید و عوامل ایجاد این قدرت و موفقیت را یادداشت کنید.

همچنین ببینید کدام عوامل بازدارنده و مخرب در گذشته باعث کندی یا حتی انحراف حرکت شما شده است. آنها را نیز ثبت کنید. بنویسید که برای سال آینده خود چه اهدافی دارید و به چه چیزهایی می‌خواهید برسید. آنها را اولویت‌بندی کنید.

سال‌هاست که طنین دلنشین سرود باز هم بوی ماه مدرسه یادآور آغاز مدرسه و فصل کار و تلاش و جدیت برای رسیدن به مدارج بالای علمی است، اما در سال‌های اخیر با توجه به بالا گرفتن تب کنکور و جدی شدن رقابت‌ها برای ورود به دانشگاه در بین داوطلبان کنکور، این نوا برای دانش‌آموزانی که سال سوم دوره متوسطه را به پایان رسانیده‌اند و برای ورود به سال آخر آماده می‌شوند، کمی زودتر به گوش می‌رسد، به طوری که تقریبا در سال‌های اخیر زمان آغاز فعالیت دوره‌های مطالعاتی ایشان به اواسط تیر ماه تغییر یافته و آنچنان دارای اهمیت گردیده که به جرات می‌توان گفت داوطلبانی که از مطالعه مفید در این زمان غافل می‌شوند، برای جبران زمان از دست رفته نیاز به زمان و انرژی بیشتری نسبت به دیگر داوطلبان دارند.

در این میان و همزمان با به صدا درآمدن سوت مسابقه ماراتن کنکور، بسیاری از سال سومی‌های دوراندیش که اکنون دیگر جزو داوطلبان کنکور محسوب می‌شوند، می‌خواهند بدانند برای کنکور سال آتی باید چه کارهایی انجام دهند.

عده‌ای به دنبال خرید کتب مختلف کمک آموزشی می‌روند، عده‌ای در موسسات و آزمون‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند و به هر حال در تکاپوی کسب آمادگی برای ورود به عرصه کنکور هستند، در مقابل گروهی دیگر بر این باورند که فکر کردن یا اقدام برای کنکور سال بعد، زود است و هر اقدامی در این زمینه را به بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی موکول می‌کنند.

واقعیت آن است که شروع پیش از موقع کلاس‌ها در مدارس پیش‌دانشگاهی یا آموزشگاه‌ها (از ابتدای تابستان) فرصت چندانی را برای تصمیم‌گیری در اختیار شما نمی‌گذارد.

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، برای آمادگی کنکور، مسائل زیادی پیش‌روی شماست که باید آنها را بشناسید و بدانید برای هر مساله چه راه حل‌هایی وجود دارد.

اکنون شما در آستانه یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی تحصیلی خود قرار دارید؛ انتخابی که نتیجه درس خواندن و حتی بخش مهمی از زندگی و شغل و موقعیت اجتماعی آینده شما را تعیین می‌کند.

این تصمیم‌ها و انتخاب‌ها به بررسی، مطالعه و زمان نیاز دارند. تدوین برنامه‌های سال بعد را باید در طول این دوره یعنی از اتمام آزمون‌های پایانی تا آغاز کلاس‌های این دوره انجام دهید تا مجبور به تصمیم‌گیری شتاب‌زده نشوید؛ اگر می‌خواهید یک شروع خوب داشته باشید، باید پیرامون مواردی مانند انتخاب یک مدرسه خوب، آموزشگاه مطمئن، انتخاب کنکور آزمایشی، چگونگی برنامه‌ریزی، انتخاب کتاب‌های کمک درسی و…. بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.

در بخش مشاوره کنکور بسیاری از دانش‌آموزان سال سوم و حتی دوم که در کنکور سراسری سال‌های آینده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شرکت خواهند کرد این سوال را مطرح می‌کنند که برای آمادگی در کنکور چه باید بکنند و چگونه به استقبال کنکور رفته و این ایام حساس و سرنوشت‌ساز را چگونه سپری کنند.

عبدالرحمان مصیبی – مشاور‌تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.