تاثیر بیماری لثه بر زایمان های غیر طبیعی

خبرگزاری آریا- خطر وقوع زایمان های غیر طبیعی در مادران دارای بیماری شدید لثه ۵/۷برابر مادران سالم است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: تولد نوزادان نارس و کم وزن علت مهم مرگ و میر در نوزادان است. این تولدها باعث افزایش خطر مرگ نوزادان در سال اول و باعث ایجاد مشکلات فراوان در دوران کودکی و بزرگسالی می شود.
لیلا گلپسند در ادامه به یکی دیگر از عوارض بیماری پریودنتال  اشاره کرد و گفت: جدیدترین تحقیقات نشان داده است که این بیماری خطر بیماری عفونی تنفسی از جمله بیماری ریوی انسدادی مزمن را افزایش می دهد. این عفونت ها به علت باکتری هایی ایجاد می شوند که در هنگام استنشاق از قسمت فوقانی گلو به سمت سیستم تنفسی تحتانی منتقل می شوند و می توانند شدیدا ناتوان کننده باشند.
وی افزود: تازه ترین تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که بیماری های لثه با خطر ابتلاء به سرطان همراه است.طبق یک تحقیق، مردانی که سابقه ابتلا به بیماری لثه دارند ۱۴درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان قرار دارند. این افراد دچار نوعی التهاب در خون شده و این التهاب با پیدایش سرطان همراه است. سرطان های سر وگردن، پانکراس، کلیه و خون به میزان زیادی با عفونت لثه ارتباط دارند.
این متخصص پریودنتیکس خاطر نشان ساخت که ارزیابی های جدید نشان دهنده ارتباط مستقیم بین عفونت های دهان و دندان و کاهش حافظه ی افراد در دوران سالمندی است.
وی افزود: مواد التهابی که به دلیل عفونت لثه در بدن تولید می شوند با تخریب رگهای عفونی بافت های مختلف از جمله مغز، موجب اختلال در خون رسانی مغز و افزایش خطر تحلیل عصبی در سالمندی می شود. افرادی که بیش از ۳/۲  دندان های خود را از دست داده اند احتمال ابتلای آنها به بیماری آلزایمر  ۲  برابر  بیشتر از افرادی است که دندان های سالمی دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان ساخت: نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که عفونت های لثه در مردان می تواند باعث ناباروری آنان شده و همچنین به توان جنسی آنها آسیب وارد می کند.
 وی با بیان این مطلب که درمان بیماری های لثه به بهبود تعداد و کیفیت اسپرمها کمک می کند، افزود: با توجه به تاثیر وسیع بیماری پریودنتال بر سلامت عمومی افراد باید هرچه سریع تر تشخیص داده شده و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
 گلپسند به علائم و نشانه های این بیماری اشاره کرد و گفت: از علائم مشخصه بیماری پریودنتال خونریزی لثه، بوی بد دهان، درد گنگ در فک ها، احساس درد بین دندان ها، احساس خارش لثه، تمایل فرد به فرو بردن جسم خارجی مانند خلال دندان در بین دندان ها،ترشح چرک از لثه ها، ریخته شدن خون روی بالشت در هنگام خواب، گیر کردن غذا در بین دندان ها و آبسه لثه می باشد.
متخصص پریودنتیکس در خصوص راههای پیشگیری از عفونت دندان گفت: بدین منظور لازم است که از نخ دندان و دیگر وسایل تمیز کننده بین دندان ها استفاده شود و همچنین باید در روز ۲ بار دندان ها مسواک ها شوند.
 وی با اشاره به این نکته که برای بررسی دندان ها و لثه ها باید معاینات منظم دوره ای هر ۶ ماه یکبار انجام پذیرد، افزود: در صورت بروز علائم بیماری لثه قبل از ایجاد مراحل پیشرفته بیماری با کنترل منظم و درمان های ساده از پیشرفت بیماری و به دنبال آن از دست رفتن احتمالی دندان ها پیشگیری کرد.
 گلپسند خاطر نشان ساخت: روش زندگی می تواند میزان ابتلای فرد را به بیماری لثه کاهش یا افزایش دهد. از جمله عوامل خطرساز که میزان ابتلاء به این بیماری را در افراد افزایش می دهد سیگار کشیدن است که مانع از فعالیت مؤثر عوامل دفاعی در محیط دهان بر علیه میکروب ها می شود و همچنین سرعت تکثیر و بیماری زایی میکروب ها را افزایش می دهد.
 وی به عامل استرس به عنوان دیگر فاکتور مؤثر بر بیماری پریودنتال اشاره کرد و گفت باید تا حد امکان سعی در کنترل آن داشته باشیم. تغذیه مناسب که حاوی آنتی اکسیدانها باشد مانند میوه ها و سبزیجات تازه هم در پیشگیری از این بیماری مؤثر است.
 گلپسند در پایان در پاسخ به این سوال که از چه مسواک یا خمیردندانی باید استفاده کرد گفت: نوع مسواک، خمیردندان


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.