تاثیر مثبت نشست سران جنبش غیرمتعهدها در حل بحران های منطقه

سیاستمداران عراقی اعلام کردند که موفقیت ایران در برگزاری و ریاست نشست سران جنبش غیرمتعهدها در حل بحران های منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، بعد از موفقیت چشمگیر ایران در برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها با مشارکت ۱۲۲ کشور در تهران و بررسی موضوع های مهم منطقه به ویژه حمایت از قضیه فلسطین، بررسی راه کارهای حل بحران سوریه و تایید فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران، بغداد به ریاست ایران بر  جنبش غیرمتعهدها خوش بین است.
 
” محمد العکلی ” عضو ائتلاف دولت قانون در عراق تاکید کرد که کشورهای جهان سوم و اعضای جنبش غیر متعهد به ویژه در شرایطی که منطقه خاورمیانه با چالش های گسترده مواجه است، باید نقشی فعال و موثر را ایفا کنند.
 
” فوزی اکرم ” عضو ائتلاف ملی عراق نیز گفت: نشست سران جنبش غیرمتعهدها در تهران که با حضور گسترده اعضا برگزار شد، موفق بود و در این نشست تصمیمات مثبتی اتخاذ شد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست برای کشورهای عربی و اسلامی و دیگر کشورهای جهان مثبت باشد.
 
طرحی که بغداد در نشست سران جنبش غیرمتعهدها برای حل و فصل بحران سوریه در فضای مثبت حاکم
براین نشست ارائه کرد، با موافقت دولت سوریه و حمایت بسیاری از کشورها از جمله ایران روبرو شد.
 
ناظران معتقدند که هدف دولت عراق از ارائه این طرح، کاستن از شدت بحران سوریه از طریق توقف اقدامات خشونت بار در سوریه و شروع گفتگوی ملی تحت نظارت اتحادیه عرب و تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه بوده است.
 
” جمعه العطوانی ” عضو ائتلاف ملی عراق گفت: عراق درخصوص قضیه سوریه ، حامل طرح اصلاحات بود و آنرا به اعضای جنبش غیرمتعهدها در نشست سران این جنبش در تهران ارائه کرد که این طرح با استقبال بسیاری از شرکت کنندگان درنشست روبرو شد.
 
العطوانی اظهار داشت: مشارکت بیش از ۱۲۰ کشور در نشست سران جنبش غیرمتعهدها در تهران، نشان دهنده شکست فشارهای آمریکا بر کشورها با هدف محاصره سیاسی تهران و منزوی کردن آن است.
 
با وجود فشارهای غرب و آمریکا بر شرکت کنندگان درنشست غیرمتعهدها در تهران، ایران توانست که بسیاری از کشورها را دراین نشست گردهم آورد که این مساله دربردارنده پیامی آشکار به کشورهای جهان است مبنی براینکه تعادل، گفتگو و احترام به حاکمیت کشورها، ملاک و معیار تهران در برقراری روابط با کشورهای دیگر است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.