تاثیرات راه‌اندازی بورس بر تعیین نرخ ارز/چند نرخی‌ بودن ارز منشا فساد و اتلاف سرمایه است

یک اقتصاد‌دان پایین‌ بودن قدرت خرید ریال نسبت به پول‌های خارجی را مهم‌ترین عامل ایجاد نوسان در بازار ارز عنوان می‌خواند.

اقتصادآنلاین/گروه ارز:

 یک اقتصاد‌دان پایین‌ بودن قدرت خرید ریال نسبت به پول‌های خارجی را مهم‌ترین عامل ایجاد نوسان در بازار ارز عنوان می‌خواند.

محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عوامل ایجاد نوسان در بازار ارز اظهار کرد: نوسانات بازار ارز تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی است و هرچه میزان وابستگی کشور به کالاهای خارجی کمتر باشد، از قدرت ارز نسبت به ریال کاسته خواهد شد؛ بنابراین با افزایش قدرت ریال توان اقتصادی کشور افزایش یافته و بازار ارز نیز آرام‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه‌کردن ارز در خارج از کشور موجب تضعیف پول ملی می‌شود، همان‌طور که افزایش درآمد‌های ارزی ثروت کشور را افزایش می‌دهند و مصرف صحیح آن موجب تقویت ارزش ریال می‌شود؛ اگر این ثروت را در مصرف کالاهای خارجی از دست بدهیم، به کاهش قدرت ریال می‌انجامد.

این کارشناس، افزایش صادرات و کاهش واردات را عاملی برای بهبود وضعیت پول ملی دانست و گفت: باید با صرفه‌جویی در مصرف، کاهش خرید کالای خارجی، سرمایه‌گذاری در تولید و تلاش بیشتر مانع از خروج ارز شویم تا بتوانیم با افزایش ورودی پول‌های خارجی و بالا‌بردن ثروت عمومی، پشتوانه‌های اقتصادی را محکم کنیم.

وی در ادامه به بررسی نرخ‌گذاری ارز پرداخت و گفت: چند نرخی‌شدن برای هر کالایی از جمله ارز می‌تواند منشأ فساد و اتلاف سرمایه باشد؛ این در حالی است که تفاوت بین بازار رسمی و غیررسمی در کشور موجب شده تا هر کس به میزان توان و نفوذ خود بتواند به ارز ارزان دست یافته و آن را با قیمتی بالا به فروش برساند و سود‌های کلانی به دست آورد، در صورتی که ارز یک ثروت ملی و متعلق به همه مردم است.

وی با اعتقاد به این‌که در شرایط کنونی ارز را باید در یک نظام شناور مدیریت شده و به صورت آزاد عرضه کرد، عنوان کرد: مشکل بازار ارز را باید ریشه‌ای حل کرد، چرا که درمان‌های کوتاه‌مدت بیشتر به ضرر اقتصاد کشور است.

قدیری ابیانه با بیان این‌که راه‌اندازی بورس می‌تواند به تعیین دقیق نرخ ارز کمک کند، افزود: بورس ارز باید تشکیل شود تا سازمانی باشد که بتوان نرخ ارز آزاد را به‌طور شفاف به جای صرافی‌ها در بورس و با حضور مردم انجام داد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.