تاثیرات سوء مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان است

۰۵م آذر ،

16-236.jpg

یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه تاثیرات سوء مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان است، گفت: در زنانی که روزانه ۱ تا ۴ نخ سیگار مصرف می‌کنند، خطر بیماری‌های کشنده قلبی ۲٫۵ برابر افزایش می‌یابد.

دکتر کتایون برجیس در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه آثار استعمال دخانیات ۱ تا ۴ سال پس از قطع مصرف برگشت پذیر است، گفت: ۲۰ سال پس از قطع مصرف سیگار، خطر مرگ و میر بیماریهای عروقی و ریوی ناشی از مصرف دخانیات (به غیر از سرطان ریه)، به میزان اشخاصی که هرگز سیگار مصرف نکرده‌اند کاهش می یابد.

وی گفت: قطع مصرف دخانیات در بیماران میانسالی که مبتلا به بیماریهای کرونری می باشند، افزایش شانس زندگی را به همراه دارد.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه خطر مرگ ناشی از مصرف دخانیات در صورت ادامه مصرف، رو به افزایش است، یادآور شد: در زنانی که در حوالی دوران یائسگی، مصرف دخانیات را قطع می‌کنند، خطر مرگ صرف نظر از سن، کاهش می‌یابد، ولی در سیگاریهای غیر فعال (افرادی که به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار می گیرند)، خطر ابتلا به سرطان ریه به اندازه ی اشخاص سیگاری است.

دکتر برجیس با تاکید بر اهمیت آموزش عادات و الگوهای رفتاری مناسب در نوجوانان گفت: توجه به مراقبت های پیشگیرانه بهداشتی در میانسالان بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در دختران جوان سیکل‌های ۵ تا ۷ اول آغاز قاعدگی طولانی‌تر است، گفت: با گذشت زمان سیکل‌ها منظم‌تر شده و به الگوی صحیح سال‌های تولید مثل می رسد.

وی همچنین افزود: بالاترین میزان سیکل‌های بدون تخمک گذاری قبل از ۲۰ سالگی است، پس از ۴۰ سالگی اغلب سیکل‌ها بدون تخمک گذاری است و در دهه پنجم عدم تخمک گذاری شیوع بیشتری دارد، لذا قبل از عدم تخمک گذاری سیکل‌ها طولانی‌تر می‌شود که این حالت ۲ تا ۸ سال قبل از یائسگی آغاز می‌شود.

دکتر برجیس با تاکید براهمیت بهداشت روانی در دوران یائسگی یادآور شد: ۲۵ درصد سیکل‌های نامنظم با فواصل ۵۰ تا ۶۰ روز همراه با تخمک‌گذاری است که نشان دهنده‌ی خطر حاملگی در دوره گذر از یائسگی است، بنابراین زنان باید در این دوران از روش مناسبی جهت پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در دوران یائسگی ویزیت‌های سالیانه شامل معاینه پستان و لگن، بررسی وضعیت نمایه توده بدنی (BMI) و هورمون‌های تیروئیدی(TSH) و پیگیری این شاخص‌ها هر دو سال یکبار ضرورت دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.