تاثیرگذاری اتاق معاملات ارزی به زمان نیاز دارد

تاثیرگذاری اتاق معاملات ارزی به زمان نیاز دارد

شبکه ایران/ اتاق معاملات دارندگان و متقاضیان ارز به عنوان راهکاری برای کنترل وضعیت بازار ارز برپا شده است. بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی ارز در این اتاق با قیمتی حدود دو درصد زیر قیمت بازار خرید و فروش می شود.
بانک مرکزی امیدوار است که با راه اندازی این اتاق، نرخ ارز کاهش پیدا کند چون بخشی از تقاضا از این مرکز تامین می شود و فشار تقاضا از بازار برداشته خواهد شد و کاهش تقاضا به طور طبیعی قیمت را کاهش خواهد یافت.
به گفته بانک مرکزی حجم معاملات روزانه در مرکز مبادلات ارزی تا امروز نزدیک به ۷۰ میلیون دلار بوده است.
جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی معتقد است:‌ برای ارزیابی تاثیرگذاری اتاق معاملات ارزی به زمان بیشتری نیاز است تا اعتماد مجدد به بازار برگردد.
عدالتیان می گوید: راه اندازی اتاق معاملات ارزی چون بصورت سریعی رخ داده فعلا نمی توان در مورد موفقیت این اتاق نظر قطعی داد.
عدالتیان می گوید: آنچه اکنون در بازار ارز اتفاق افتاده نتیجه مجموعه ای از عوامل مختلف است که برای حل آن باید به اصول اقتصادی توجه کرد چون تنها دستورات اقتصادی نمی تواند این مشکل را حل کند.
وی با بیان اینکه تخصیص ارز به گروه های اولویت دار کالایی در اتاق معاملات ارزی تا حدودی توانسته قیمت این کالاها را تثبیت کند، می افزاید:‌ برای تثبیت قیمت ها در بازرهای مختلف باید از ایجاد بازار موازی و سوداگری در بازار ارز جلوگیری کرد.
وی می گوید:تصمیماتی که به صورت آنی به بازار اعلام می‌شود، فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است.
پایان مطلب/
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.