تاثیر آلودگی هوا بر کودکان/ آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را کاهش می دهد

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/08/1419448178.jpg

وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین ‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه بیشترین قربانیان سرب هستند.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا، متخصص کودکان گفت: آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را ۵ تا ۱۰ درصد از سایر کودکان کمتر کرده است؛ همچنین کم‌ خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست.

اکبر کوشانفر در گفتگو با فارس اظهار داشت: آلودگی هوا در تهران، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مسئله پر اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

متخصص کودکان گفت: در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده‌هایی مثل ازون بیش از مقدار مجاز است و طبق اعلام محیط زیست سالانه به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز – طبق استانداردها- هوا ناسالم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین ‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه بیشترین قربانیان سرب هستند.

کوشانفر افزود: سرب یک ماده بی ‌رنگ و سنگین است که از طریق خون به قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود و در مغز و مغز استخوان رسوب پیدا می‌کند و خارج سازی آن بسیار سخت است؛ پس می‌توان گفت که عملاً راهی برای خارج ‌سازی آن وجود ندارد و این مواد ۱۰ تا ۱۵ سال در نسوج بدن باقی می‌مانند.

متخصص کودکان تصریح کرد: وقتی این مواد در مغز کودک وارد می‌شوند، ضریب هوشی را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از سایر کودکان قرار داده است.

متخصص کودکان با توجه به شرایط آلودگی هوا در تهران و سایر شهرستان‌ها به والدین توصیه کرد: در برنامه تغذیه‌ای کودک علاوه بر مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه‌های تازه را نیز قرار دهند. همچنین خوردن سیب به دلیل جذب ترکیبات سرب و دفع آن، فراموش نشود.

خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.