تاثیر ادویه ها در کاهش اثر منفی غذای چرب

به طور معول وقتی شما غذای پرچرب مصرف می کنید، به دنبال آن سطح تری گلیسرید در خون شما بالا می رود و اگر این امر به طور مداوم رخ دهد یا اینکه سطح تری گلیسریدتان بسیار بالا رود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش خواهد یافت.

به طور معول وقتی شما غذای پرچرب مصرف می کنید، به دنبال آن سطح تری گلیسرید در خون شما بالا می رود و اگر این امر به طور مداوم رخ دهد یا اینکه سطح تری گلیسریدتان بسیار بالا رود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش خواهد یافت. افراد بویژه دوستداران غذا دوست دارند که از اثرات سوء غذاهای چرب بکاهند. مطالعات جدید نشان داده است که مصرف رژیم غنی از ادویه ها مثل زردچوبه و دارچین می تواند اثرات منفی وعده غذایی پرچرب بر بدن را کاهش دهد.

نتیجه یک مطالعه که در مجله علمی تغذیه به چاپ رسیده است نشان می دهد، افزودن ادویه به غذاهای چرب می تواند تا ۳۰% پاسخ به تری گلیسرید را در مقایسه با غذای بدون ادویه کاهش دهد. در این مطالعه در دو روز متفاوت ۶ مرد ۳۵ تا ۶۰ سال سالم و دچار اضافه وزن تحت بررسی قرار گرفتند. در گروه مورد آزمایش، دو قاشق غذاخوری ادویه به غذا اضافه شد. در گروه کنترل غذای مشابه بدون ادویه استفاده شد. وعده غذایی شامل مرغ کاری، نان ایتالیایی و بیسکوییت دارچینی بود.  قبل و بعد از غذا هر ۳۰ دقیقه و کلا ۸ بار نمونه خونی برای اندازه گیری میزان چربی خون و نیز سطح هورمون انسولین جمع آوری گردید. ادویه استفاده شده در غذای تست شامل رزماری، ارگانو، دارچین، زردچوبه، پودر فلفل سیاه و قرمز، پودر سیر و گل میخک بود که بر اساس مطالعات گذشته غنی از انتی اکسیدان هستند.

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد افرادی که در گروه مورد آزمایش بودند که غذای آنها حاوی ادویه بود، ۱۳ % افزایش در فعالیت انتی اکسیدانی خون و ۲۰% کاهش در پاسخ به انسولین و نیز ۳۰% کاهش در میزان تری گلیسرید خون داشتند. به عقیده دانشمندان استرس اکسیداتیو می تواند سبب ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، آرتریت و دیابت گردد و آنتی اکسیدان های موجود در غذا و ادویه ها می توانند د رکاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش ریسک این بیماری ها نقش مهمی ایفا کند.

نکته عملی: بر اساس نتایج مطالعات انجام شده استفاده از ادویه های غنی از آنتی اکسیدان در غذای چرب می تواند سبب کاهش اثرات منفی آن بر بدن گردد. این ادویه ها شامل دارچین، زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاه و قرمز،گل میخک و رز ماری هستند که می توانند از بدن در مقابل آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت نمایند. پس این بار که خواستید آشپزی کنید استفاده از این ادویه ها را فراموش نکنید. اما این به معنای مصرف آزاد مواد چرب نمی باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.