تاثیر استفاده از پلاستیک بر نازایی و عملکرد جنسی زنان

به گزارش خبرگزاری مهر،ابوطالب صارمی در آستانه روز بدون نایلکس اظهار داشت: پلاستیک‌ها دارای ترکیب‌های مختلفی هستند که برای سلامت افراد مضر هستند، اما برخی از آنان به طور مستقیم بر عملکرد سیستم جنسی زنانه و مردانه آثار منفی بر جای می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای مثال ” بیس فنل آ ” (BPA) که ماده ای شیمیایی است و در پلاستیکهای سبک اما سخت و سفت که به نام پلی کربنات نامیده می شود، یافت می شود، روی عملکرد غدد درون ریز انسان و هورمون ها اختلال ایجاد می‌کند.

به گفته صارمی، شاخص‌ترین تاثیر این مواد بر هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) است که می‌تواند بر عملکرد جنسی و تولید مثل زنان تاثیر منفی بگذارد.

وی گفت: یافته های پژوهشی نشان داده است، جنین‌هایی که در معرض BPA حتی با مقدار کم قرار می‌گیرند، سال ها بعد با احتمال بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

صارمی گفت: مطالعات دانشمندان کانادایی همچنین نشان داده، کسانی که میزان BPA در ادرار آنان بیشتر است،احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت، مشکلات کبدی و بیماری‌های قلبی دارند. همچنین افرادی که به صورت مزمن در تماس با BPA هستند، بیش از سایر افراد به اضافه وزن و چاقی مفرط مبتلا می‌شوند.

به گفته وی بیشترین موارد استفاده از BPA در پلاستیکهای شفاف و نشکن است که از آنها برای ساخت شیشه کودکان، بطری های آب معدنی و بطری‌های مخصوص نوشیدنی‌های ورزشی و … استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:” فتالات” از دیگر مواردی است که در تولید محصولات پلاستیکی کاربرد داشته و از آن برای ساخت ظروف PVC استفاده می شود. این ماده می‌تواند به درون غذایی که در این ظرفها نگهداری می‌شود به ویژه در مواقعی که غذا داغ یا چرب است، نشت کند.

صارمی در مورد آثار زیانبار فتالات‌ها بر سلامت افراد اظهار داشت: تاثیر فتالات بر سلامت انسان درست مانند BPA است و به عبارتی فتالاتها بر هورمونهای انسان تاثیر می‌گذارند. در این مورد هورمون ” تستوسترون” (هورمون جنسی مردانه) بیشترین تاثیر را می‌گیرد و می تواند با مشکلات تولید مثل در مردان همراه باشد. مطالعات نشان داده است، میزان بیشتر فتالات در بدن مردان بالغ با کاهش میزان اسپرم و افزایش مشکلات اسپرم ها همراه بوده است.

وی ادامه داد: مطالعه‌ای در فنلاند نشان داده، بالا بودن میزان فتالات در زنان باردار، احتمال تولید فرزندان پسر دچار مشکلات دستگاه تناسلی را در آنها بالا برده است.

این فوق تخصص نازایی اضافه کرد: تاثیر فتالاتها در احتمال ابتلا به واکنش‌ها و حالتهای آلرژیک در کودکان همراه است. نوارهای بسته‌بندی و پلاستیکهای مخصوص نگهداری بطری‌ها، کنسروها و قوطی های غذایی، عموما حاوی فتالات هستند.

وی گفت: شاید عجیب به نظر برسد، اما در تمام ظروف پلاستیکی فرآیند “نشت” اتفاق می‌افتد. در این فرایند، پلاستیک به داخل ماده غذایی که درون آن نگهداری می‌شود، نشت می‌کند که البته این میزان نشت کردن در ظروف مختلف، بسته به کارکرد این ظروف و گرم شدن یا نشدن آنها و مدت زمان نگهداری محصولات غذایی در آنها فرق می‌کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.