تاثیر افزایش سقف وام مسکن در بازار

۱۲ام بهمن ،

بینا- به نقل از وزیر راه و شهرسازی طبق توافق با مدیرعامل بانک مسکن در هفته قبل، قرار شده است وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن به واحدهای ۱۵ سال ساخت نیز تعلق گیرد.
در همین حال بانک مسکن در تازهترین بخشنامه ای که توسط مجموعه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن تهیه شده وام ساخت مسکن را طی شرایطی به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد.
در حالی که رئیس اتحادیه کشور مشاوران املاک ارائه تسهیلات تازه بانک مسکن را سبب رونق خرید و فروش در بخش مسکن می داند اما کارشناسان از پراکندگی تسهیلات در بخش مسکن و در نتیجه عدم تاثیر آن سخن می گویند.
دکتر علی نوذر پور رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با فرارو گفت: «به طور کلی افزایش تسهیلات در بخش مسکن سبب رونق این بازار می گردد اما مشکلی که در ارائه این تسهیلات وجود دارد این است که این تسهیلات یکپارچه نیست.»
وی در این زمینه افزود: «برای مثال بانک مسکن یک نوع تسهیلات می دهد و بانک های دیگر هر کدام به نوعی دیگر اقدام به ارائه تسهیلات می کنند. علاوه بر این نهاد ها، کمیته ها و سازمان های دیگر هم به نوبه خود تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. اگر چه رقم تسهیلات تخصیصی به بخش مسکن رقم بالایی است ولی به سبب پراکندگی این تسهیلات تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت.»
علی نوذر پور با اشاره به وضعیت پرداخت تسهیلات در کشور های پیش رفته گفت: «معمولا در کشور های پیش رفته تسهیلات بانکی ۷۰ تا ۷۵ درصد از قیمت ملک را پوشش می دهد و این به آن معنا است که فرد با در دست داشتن ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش ملک می تواند به جای پرداخت اجاره  طی ۲۵ تا ۳۰ سال صاحب خانه شود.»
رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به وضعیت پرداخت تسهیلات در کشورمان تصریح کرد: «از آنجایی که پرداخت تسهیلات در ایران پراکنده است، سیاست گذاران بخش مسکن قادر به برنامه ریزی نیستند. این نکته مهمی است که مسئولین می بایست یک بار برای همیشه این تسهیلات را متمرکز کنند به گونه ای که فرد بتواند با کمک این تسهیلات از یک جای مشخص صاحب مسکن شود.»
وی با اشاره به آمار هایی که از سوی دولت اعلام می گردد گفت: «بنا به ادعای دولت هر ساله در کشور ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می گردد. اگر این آمار درست باشد نرخ خانوار به واحد مسکونی هم اکنون می بایست به رقمی نزدیک به  ۱٫۰۶ رسیده باشد که به این معنا است که تقریبا به ازای هر خانوار یک واحد مسکونی در کشور وجود دارد.»
نوذر پور افزود: «اما با این حال هنوز مشکل مسکن حل نشده است و این به آن خاطر است که توزیع مسکن بر اساس نیاز صورت نگرفته است. علاوه بر این واحد های ساخته شده فاقد امکانات اولیه از قبیل آموزش، بهداشت و امنیت است و نادیده گرفتن طرح جامع شهری در ساخت این واحد ها مشکلاتی را در آینده به وجود خواهد آورد. سبب این مشکلات نادیده گرفتن طرح جامع مسکن است که از ابتدای دولت نهم به کنار گذاشته شد تنها بخشی از آن طرح (مسکن کم درآمد ها) به طور گسترده ای انجام شد.»
رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در پایان با اشاره به سیاست های اتخاذ شده در بخش مسکن گفت: «از آنجایی که این سیاست ها بدون توجه به دیگر پارامتر ها از قبیل اقتصادی، اجتماعی و شهر سازی تنظیم می گردد ناکارامد خواهد بود.»

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.