تاثیر افزایش قیمت بنزین و گرانی آن بر قیمت خودرو در بازار

اگرچه افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، با رد هرگونه تاثیر قیمت و ایجاد گرانی در بازار عنوان شده است، بازار خودرو هم درست واکنشی هم‌راستای دولت انجام داده و آنگونه که فروشندگان و فعالان بازار خودرو می‌گویند، اگرچه قضاوت در این خصوص هنوز زود است، اما پیش‌بینی‌ها تعمیق رکود در بازار را رقم می‌زند.

گرانی بنزین و قیمت خودرو
گرانی بنزین و قیمت خودرو

تاثیر قیمت بنزین بر خودرو

به گزارش ممتاز نیوز، در این خصوص دکتر احمدی جامعه شناس و اقتصاددان معتقد است که رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم است و افزایش قیمت بنزین، تاثیری بر قیمت خودرو نخواهد داشت؛ اگرچه ممکن است به صورت مقطعی افزایش قیمت جزئی را شاهد باشیم اما با ادامه سکون بازار مجدد قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی به خبرنگار ممتازنیوز می‌گوید: در مجموع تاثیر افزایش قیمت بنزین و گران شدن آن که دولت در روزهای گذشته برای بنزین اتخاذ کرده است، چندان در اضافه شدن هزینه‌های مردم موثر نیست و بنابراین تاثیر زیادی هم بر بازار خودرو نمی گذارد. اما جو روانی حاصل از آن، بالاخره ممکن است بر تقاضاها موثر باشد.

احمدی ادامه می‌دهد: البته مردم منتظر ارزانی خودرو هستند، اما تجربه سالهای گذشته نشان داده که تغییرات قیمت بنزین، در درازمدت چندان اثری بر بازار و بالا رفتن قیمتها و یا کاهش آن ندارد، اما ممکن است در کوتاه مدت جو روانی ناشی از  آن، رکود را تشدید کند.

این در شرایطی است که از ابتدای سال جاری، اگرچه انتظار می‌رفت که با ثبات قیمتها بازار خودرو از رونق مناسب‌تری برخوردار باشد و فروشندگان خودرو در بازار آزاد مشتری برای خودروهایشان پیدا کنند، اما اختلاف قیمت زیاد خودرو در کارخانه و بازار آزاد مانع از تحقق این موضوع شد. فعالان بازار بر این باورند که شاید در آستانه ایام عید نوروز، اندکی بازار تکان بخورد.

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/799e6__1343214409_7-2.jpg

جزئیات قیمت ۲۷ مدل خودرو بعد از گرانی بنزین

بررسی های میدانی ممتازنیوز نشانگر این است که پس از گران شدن بنزین قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس، ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۱۰۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۱۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲در بازار ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۱۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۱۰۲ میلیون تومان، رانا ۸۸ میلیون تومان، سمند LX معادل ۸۲ میلیون تومان و سمند EF۷ نیز ۹۳ میلیون تومان است.

طبق آخرین آمار دریافت شده از بازار خودرو پس از افزایش قیمت بنزین قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۵۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۴۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۵۰ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ معادل ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.