تاثیر حج بر اقتصاد عربستان، تأثیرحج بر توزیع درآمد، تأثیر حج بر روی رفتار عاملان اقتصادی/ در نخستین همایش ملی حج و اقتصاد

دبیر علمی نخستین همایش ملی «حج و اقتصاد» از برگزاری این همایش در روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه در تهران خبر داد و اعلام کرد: ۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ۳۲ مقاله آن برگزیده شده و به صورت کتاب منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاءالدین کیاحسینی، دبیر علمی نخستین همایش ملی «حج و اقتصاد» با اعلام خبر برگزاری همایش در روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه سال جاری، اعلام کرد: این همایش از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت در شهر تهران برگزار می‌شود.

وی از ارسال حدود ۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش نیز سخن گفت و عنوان کرد: از این تعداد ۳۲ مقاله به عنوان مقاله‌های برتر انتخاب شده و در حال حاضر زیرچاپ قرار دارد و تا روز همایش آماده خواهد بود.

حجت‌الاسلام کیاحسینی از حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت‌الاسلام احمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت در این همایش خبر داد و در مورد محورهای این همایش عنوان کرد: این همایش در پنج محور به دریافت مقاله اقدام کرده است که محور اول شامل کلیات از جمله گسترده ابعاد اقتصادی حج و مباحث مربوط به ثبت‌نام، مباحث اقتصادی حج از دیدگاه قرآن و احادیث ائمه(ع)، ابعاد اقتصادی حج از دیدگاه امام(ره) و رهبری بوده که بیشترین مقاله‌ها در این بخش دریافت شده است.

وی ادامه داد: مبحث دوم مبحث فقهی حج و اقتصاد بود که بیشتر تمرکز در رابطه با بحث ثبت‌نام حج و عمره بوده و بیشتر به این سؤال پرداخته شد که آیا دریافت پول قبل از اعزام صحیح است یا خیر و نویسندگان و محققان شیوه ثبت‌نام در ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند و راهکارهای جدید را در این راستا تدوین و ارائه شده است. همچنین بحث‌های اینکه آیا ولیمه و سوغات بر روی مسئله استطاعت تأثیرگذار است یا خیر.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «حج و اقتصاد» مبحث سوم را مباحث خرد مربوط به حج و عمره اعلام و مطرح کرد: در مورد مباحث خرد حج، استطائت، سوغالت، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر آنها، و برآورد تابع تقاضای حج و عمره در ایران و همینطور تخمینی در رابطه با استطاعت که محققان تخمین زده‌اند که میزان پس‌اندازی که برای استطاعت لازم است چه قدر است، از جمله مباحث مطرح در این بخش بوده است.

وی مباحث اقتصاد کلانی شامل حج و اقتصاد، تأثیر حج بر اقتصاد عربستان، تأثیرحج بر توزیع درآمد، تأثیر حج بر روی رفتار عاملان اقتصادی و تأثیر حج بر روی توسعه اقتصادی مطلوب در جهان اسلام دانست و در مورد مبحث پنجم مقالات عنوان کرد: حج و اقتصاد و رابطه آن با اقتصاد بین‌المللی و رابطه بین کشورهای اسلامی از مباحث مطرح در بخش پنجم بوده است که بحث حج و گردشگری و تشکیل بازارهای مشترک اسلامی و تأثیر حج بر همگرایی اقتصادی کشورهای اسلامی نیز شامل همین بخش است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «حج و اقتصاد» در مورد اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد: ادبیات حج و اقتصاد یک مبحث مورد غفلت بوده است که گسترش ادبیات این مبحث از اهداف برگزاری همایش حج و اقتصاد است. همچنین جمع آوری ادبیات موضوع و جست‌و‌جوی راهکارهای مناسب برای برون رفت از شرایط فعلی و یافتن راه‌حل‌های بهتر و بهینه نیز از دیگر اهداف این همایش است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه این نخستین همایش در حوزه حج و اقتصاد است بیشتر به جمع‌آوری ادبیات موضوع پرداخته شده و تا حد ممکن توانستیم به این هدف نائل شویم و در مورد ارائه راهکارها نیز تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. عزت بیگلری:

    باسلام چگونه می توانم به مقالات تاثیر حج بر اقتصاد عربستان دست پیداکنم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.