تاثیر داروهای کاهش‌دهنده کلسترول در افزایش احساس خستگی

افرادی که در این مدت از داروهای استاتین استفاده کرده بودند در مقایسه با گروهی که به طور تصادفی برای مصرف دارونما انتخاب شده بودند، پس از انجام تمرینات ورزشی هم‌سطح انرژی پایین‌تری داشتند و هم بیشتر احساس خستگی می‌کردند.

استاتین‌ها که داروهای پایین‌ آورنده کلسترول بد هستند طبق شواهد پزشکی تایید شده در پیشگیری از شمار زیادی از موارد حمله قلبی در بزرگسالان،‌ نقش چشمگیری دارند.

به گزارش ایسنا، امروزه بیش از ۲۰ میلیون نفر از بزرگسالان آمریکایی روزانه از استاتین‌ها مصرف می‌کنند و این دارو جزو پرفروش‌ترین داروها از زمان تولید آن در سراسر دنیا بوده است.

این در حالی است که اخیرا در یک مطالعه جدید متخصصان متوجه شده بودند گاهی اوقات این داروها می‌توانند با بروز مشکلات ذهنی نظیر گیجی یا ضعف حافظه مرتبط باشند. علاوه بر این یک آزمایش جدید دیگر نیز نشان داده است که مصرف استاتین‌ها با بروز احساس خستگی بیشتر مرتبط است.

به نوشته مجله تخصصی سانیتینیک آمریکن، در این مطالعه از ۱۰۱۶ فرد بالغ سالم درخواست شد که روزانه دوز پایینی از یک داروی استاتین با عنوان زوکور یا دارای پراواکول و یا از یک دارونما استفاده کنند.

این افراد شش ماه هر شب پیش از رفتن به رختخواب ۲۰ میلی‌گرم زوکور یا ۴۰ میلی‌گرم پراواکول و یا یک دارونما مصرف می‌کردند. در پایان این دوره از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا سطح انرژی یا احساس خود را پس از ورزش کردن ارزیابی کنند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افرادی که در این مدت از داروهای استاتین استفاده کرده بودند در مقایسه با گروهی که به طور تصادفی برای مصرف دارونما انتخاب شده بودند، پس از انجام تمرینات ورزشی هم‌سطح انرژی پایین‌تری داشتند و هم بیشتر احساس خستگی می‌کردند.

بئاتریک گولومب از متخصصان دپارتمان پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در این باره خاطرنشان کرد: احتمال بروز این مشکل حتی با وجود مصرف دوزهای پایین این دارو، کاهش نمی‌یابد. افرادی که زوکور مصرف کرده بودند هر چند سطح کلسترول‌شان کمتر شده بود اما از سوی دیگر سطح انرژی بدنشان کاهش پیدا کرده بود که این مشکل در زنان شایعتر بود به طوری که ۴۰ درصد از زنان شرکت‌کننده پس از مصرف این دارو بیشتر احساس خستگی می‌کردند.

این یافته در مجله آرشیو طب داخلی منتشر شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.