تاثیر زعفران و عطر آن در کاهش خطر سکته قلبی

۰۷م آذر ،

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد زعفران و عطر آن نقش موثری در کاهش خطر بروز سکته قلبی دارد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ در تحقیقی که توسط دکتر حسین حسین زاده استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش صورت گرفته است نشان داده شده که زعفران و عطر آن سبب کاهش خطر سکته قلبی می‌شود.

دکترحسین حسین‌زاده با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در قبل مبتنی بر اثر ضد ایسکمی و سکته زعفران در بافت‌های کلیه، عضلات و مغز گفت: بعد از این تحقیق با همکاری همکاران به بررسی اثر این ادویه و عطر آن “سافرانال” در مدل مصنوعی ایجاد سکته توسط ماده شیمیایی ایزوپرترنول پرداختیم.

وی افزود: در این تحقیق به روش بیوشیمیایی و آسیب‌شناسی، مشخص شد که زعفران و عطر آن سبب پیشگیری ضایعات قلبی ناشی از سکته می‌شود.

دکتر حسین‌زاده با اشاره به اثرات دیگر زعفران مانند اثر ضد فشار خون، پایین آورنده چربی خون،‌ ضد اترواسکلروزیر(ضد تصلب شرائین) و آرامبخشی، اظهار کرد: در این ادویه اثر ضد سکته قلبی ملاحظه شد و در تحقیق اخیر می‌توان زعفران را به عنوان کاندید مناسبی جهت مطالعه آن در انسان به منظور پیشگیری از انفارکتوس قلبی یا پس از ابتلا به این بیماری معرفی کرد.

دکتر حسین حسین‌زاده که در سال میلادی جاری دو بار جزو یک درصد دانشمندان برتر در گرایش سم شناسی و داروشناسی معرفی شده است با چاپ بیش از ۳۵ مقاله در ISI در مورد اثرات داروشناسی و سم شناسی زعفران و مواد مؤثره آن شامل رنگ(کروسین) و عطر(سافرانال)، رتبه اول جهان در بانک اطلاعاتی ISI از جهت تعداد مقالات مرتبط با علوم پزشکی زعفران و مواد مؤثره آن را دارا است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.