تاثیر سریع نوسانات ارزی روی بازار کامپیوتر+جدول

۱۴ام بهمن ،

قیمت بعضی لپ‌تاپ‌ها در هفته قبل تا ۲۴۰ هزارتومان افزایش یافت و همین موضوع سبب شد خریداران فعلا صبر کنند.

ممتازنیوز: این روزها بازار کامپیوتر حال و هوای عجیبی دارد.

از یک سو نزدیک شدن به شب عید این انتظار را برای دو گروه خریدار و فروشنده به وجود آورده است که هر یک نصیبی از این بازار ببرند (خریدار با خرید کالای مورد نظر و فروشنده با دریافت سود حاصل از فروش)

ارائه عیدی و پاداش کارمندان نیز در این ماه‌ها مزید بر سبب شده تا امید این دو گروه به بازار شب عید بیشتر شود و بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ را پرجنب و جوش‌تر از سابق نشان دهد.

اما از سوی دیگر نوسانات شدید نرخ دلار آزاد، طی یک هفته اخیر و به ویژه روزهای پایانی هفته جاری سببات رشد شدید قیمت را در بازار لپ‌تاپ فراهم آورده و به این ترتیب بازار شب عید که فروشندگان و خریداران به آن دل بسته بودند فعلا بی‌رونق و سوت‌وکور است.

اگر سری به بازار خرید و فروش کامپیوتر بزنید با ملاحظه خریدارانی که اکثرا به مقایسه قیمت و دریافت اطلاعات و…. مشغولند تا خرید کالا، به صحت ادعای ما پی می‌برید. اما در این بین می باشند اشخاصی که ناچارند در همین فضا دست به انتخاب کالای مورد نیاز زده و نیاز خود را از بازار تامین کنند.

به همین دلیل در این گزارش ما سعی کرده ایم ضمن بررسی وضعیت بازار کامپیوتر، برخی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار را در رده‌های قیمتی مختلف برای خریداران معرفی کنیم. پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید این گزارش را بخوانید:

بازار لپ‌تاپ در یک نگاه

رشد ۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ، آن هم فقط در یک روز!

این اتفاقی است که سبب شد خریداران لپ‌تاپ، به ویژه آن دسته که به قصد خرید و با جیب پر به بازار آمده بودند، عقبگرد کرده و دست از خرید بکشند!

البته این موضوع روی بازار لپ‌تاپ‌های گران قیمت که با رشد بیشتر قیمت (۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان) مواجه شده‌اند تاثیر منفی بیشتری گذاشته است تا بازار لپ‌تاپ‌های ارزان و میان قیمت که با رشد (۳۰ تا ۷۰ هزار تومان) قیمت مواجه شده‌اند.

به گفته فعالان بازار، این اتفاق که در پی رکورد زدن قیمت دلار آزاد (رسیدن به رقم چهار هزار و ۵۰ تومان در روز پنج‌شنبه) رخ داده است، منجر به ریزش شدید و بی‌سابقه تقاضا در بازار کامپیوتر شده است.

احمد تجلی یکی از عرضه‌کنندگان محصولات اپل در بازار کامپیوتر پایتخت در این باره می‌گوید: اگر چه قیمت‌ها در مورد لپ‌تاپ‌های اپل در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته،اما به نظر می‌رسد با توجه به این موضوع که بنا به شرایط بازار میزان واردات لپ‌تاپ طی ماه‌های قبل به حداقل رسیده است، احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار هفته‌های آینده وجود دارد. به همین دلیل گروهی برای خرید اقدام می‌کنند. اما از آنجا که این موضوع در حد یک احتمال است و ممکن است برعکس این قضیه حتی با ضریب احتمال کمتر رخ دهد، اکثریت خریداران به کاهش قیمت‌ها دل بسته و از خرید امتناع می‌کنند.

حاجی خلیلی یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت که به عرضه برندهای گوناگون لپ‌تاپ مشغول است، می‌گوید: با توجه به رشد شدید نرخ دلار آزاد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ در حدود ۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که این موضوع، آن هم در یک شب به کلی بازار کامپیوتر شب عید را به هم ریخت.

یکی دیگر از کسبه بازار هم با اشاره به بارش عصرگاهی روز پنج شنبه گفت، از هر طرف برای کسبه بازار کامپیوتر می‌بارد! در طول هفته به انتظار بازار بعد از ظهر روز پنج‌شنبه بودیم که بارش سیل آسای باران این امید را ناامید کرد!

 دنیای اقتصاد


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.