تاثیر طراحان لباس سینما و تئاتر در فرهنگ مشهود است

در نشست با طراحان عرصه فیلم و تئاتر مطرح شد/

حمید قبادی گفت: باید به بخث استانداردسازی در حوزه لباس بپردازیم و در این میان تاثیر طراحان لباس فیلم و تئاتر در فرهنگ مشهود است.

به گزارش هنرآنلاین؛ نشست طراحان سینما و تئاتر،روز گذشته سه شنبه ۲۵ مهرماه، با حضور مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر بنیاد ملی مد و لباس برگزار شد.

بر اساس این گزارش حمید قبادی، مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین طراحان بیان کرد: طراحان لباس حوزه فیلم و تئاتر، طراحان متخصصی هستند که تاثیرشان بر روی فرهنگ بسیار بالاست.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در سال ۸۶ گفت: در آن سال مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی مد و لباس را تصویب کرد که صرف نظر از محتوا و شکل قانونی آن، چند نکته اساسی دارد که در سایر فعالیت های فرهنگی – هنری کمتر دیده شده است که قانون مستقلی وجود داشته باشد.

قبادی ادامه داد: تا پیش از سال ۸۶ هیچ مرجعی نبود که اساسا در رابطه با لباس حرفی داشته باشد و مرجعی برای ساماندهی وضعیت مد و لباس وجود نداشت.

این مقام مسئول اظهار داشت: در آئین نامه اجرایی این قانون کارگروهی پیش بینی شده است که با همکاری ارگان های مختلف نظیر صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بازرگانی به فعالیت می پردازد ووجود ارگان های مختلف نشان دهنده این است که از دیدهای گوناگونی به مسئله مد و لباس پرداخته می شود که در این میان کارگروه مسئولیت هماهنگی بین دستگاه ها و مدیریت آن را بر عهده دارد.

قبادی ضمن بیان اینکه طراحان هنوز نتوانسته اند سهم خود را در تولید به دست آورند، گفت: بخش طراحی و هویت طراحی به نظر من بخش عمده و مهمی است که شاید در برندسازی به آن کمتر توجه شده است.

مشاور معاون هنری وزیر ارشاد افزود: اساسا مسئله این است که تولیدکننده به نگاه هنری و طراحی کمتر توجه کرده است و بیشتر نگاه اقتصادی دارد البته شاید ساز و کار به شکلی که باید اجرا نشده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه قانونگذار به لباس در قالب محصول فرهنگی اتفاق مهمی است، گفت: در قانون، لباس در کنار سایر محصولات فرهنگی نظیر کتاب و فیلم قرار گرفته است و هر حمایتی که از محصولات فرهنگی صورت گیرد لباس را هم شامل می شود.

قبادی بیان کرد: ماده ۲ قانون ساماندهی مد و لباس نیز به بحث الگوسازی های ایرانی- اسلامی پرداخته است که از تلفیق این دو بحث برندسازی و استانداردسازی محصولات مطرح شد.

وی در ادامه به مالکیت معنوی طرح ها اشاره کرد و افزود: مالکیت معنوی به دنبال مباحث مذکور مطرح شد و بر این اساس است که برطبق قوانین در کمیسیون ماده ۴ آثار واجد شرایط مشخص می شوند و مالکیت معنوی این آثار ثبت می شود و از طرفی بنیاد ملی مد و لباس آثار برگزیده جشنواره ها و نمایشگاه ها را خریداری و به تولید انبوه می رساند.

این مقام مسئول تصریح کرد: محصولاتی که از این طریق برند می شوند، در صورتی که وارد بازار شوند، نشانی از ما دریافت می کنند که با این شرایط مردم متوجه می شوند که این لباس چه مسیری را طی کرده است.

انتهای/۶۱
 


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.