تاثیر کاربردی رنگ‌ها در زندگی انسان

روانشناسان تاکید دارند که بسیاری از جنبه‌های روانی و حتی جسمی ما تحت تاثیر رنگ‌های مختلف هستند. ایسنا ؛ این متخصصان معتقدند که رنگ‌ها روی خلق‌و‌خوی انسان ها، اشتها و حتی چگونگی فعالیت مغزی تاثیر می‌گذارند. روزنامه دیلی میرور…

روانشناسان تاکید دارند که بسیاری از جنبه‌های روانی و حتی جسمی ما تحت تاثیر رنگ‌های مختلف هستند.
ایسنا ؛ این متخصصان معتقدند که رنگ‌ها روی خلق‌و‌خوی انسان ها، اشتها و حتی چگونگی فعالیت مغزی تاثیر می‌گذارند.

روزنامه دیلی میرور در مقاله جدیدی به بررسی تاثیر رنگ‌های مختلف بر جسم و روان انسان پرداخته است. در این مقاله آمده است:

– آبی؛ روانشناسان می‌گویند اگر قصد دارید وزنتان را کاهش دهید، برای آشپزخانه منزل خود رنگ آبی را انتخاب کنید. افرادی که دیوارهای آشپزخانه آنها به رنگ آبی است در مقایسه با اشخاصی که آشپزخانه‌های قرمز یا زردرنگ دارند، یک سوم کمتر کالری مصرف می‌کنند. رنگ آبی تاثیر چشمگیری در کاهش اشتها دارد.

– صورتی؛ مطالعات نشان داده است که رنگ صورتی واقعا تاثیر آرامش بخش روی مغز دارد. دکتر الکساندر شائوس،‌ رییس انستیتو مطالعات زیست اجتماعی و پزشکی آمریکا در واشنگتن نخستین فردی بود که متوجه شد رنگ صورتی به کاهش اضطراب و عصبانیت کمک می‌کند. وی ادعا می‌کند در یک اتاق صورتی رنگ اگر فردی حتی برای عصبانیت یا پرخاش کردن تلاش هم کند،‌موفق نمی‌شود. در چنین فضایی عضله‌های قلب نمی‌توانند با شتاب فعالیت کنند و به ناچار آرام می‌مانند.

– قرمز؛ این رنگ تاثیر به سزایی در افزایش هیجانات دارد و در عین حال در ذهن ناخودآگاه انسان با قدرت مرتبط است.

– زرد؛ آزمایشات تایید می‌کند که رنگ زرد، تمرکز را بهبود می‌بخشد چون در بیدار شدن مغز و سیستم اعصاب نقش دارد. مطالعات نشان می‌هد که نگاه کردن به رنگ زرد موجب افزایش ترشح ماده شیمیایی ایجاد کننده احساس خوب در مغز دو سوم به «سروتونین» می‌شود. روانشناسان می‌گویند در واقع واکنش‌های ما نسبت به رنگها اغلب با تجارب ما از طبیعت مرتبط هستند.

– سبز؛ رنگ سبز نیز تاثر آرامش بخش دارد به همین دلیل دیوار استودیوهای ضبط تلویزیونی و تخته سیاه‌ها در مدارس،‌ سبز رنگ هستند. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهد که رنگ سبز حتی به مشتریان احساس آرامش بیشتری می‌دهد.

– سفید؛ هرچند رنگ سفید نماد سادگی است اما آزمایشات ناسا در آمریکا نشان داده است که کارمندان در اتاق‌هایی که دیوارهای سفید رنگ دارند، کارآیی کمتری دارند احتمالا به این دلیل که با تضادهای بی روح در اطرافشان مواجه می‌شوند که آنها را آشفته می‌کنند. اما از سوی دیگر نحوه کاربرد این رنگ نیز تاثیرگذار است. برای مثال افرادی که لرزش دست دارند در اتاقی با دیوارهای سفید آرامش یافته و لرزش دستان آنها کمتر می‌شود. به علاوه رنگ سفید القا کننده صداقت و پاکی است و افرادی که سفید می‌پوشند حس فداکاری و نوعدوستی بیشتری را منتقل می‌کنند. به همین دلیل لباس پزشکان و پرستاران سفید است.

– سیاه؛ روانشناسان می‌گویند از آنجا که رنگ سیاه حس قدرت را در ذهن تداعی می‌کند می‌تواند القا کننده حس پرخاشگری باشد. در یک مطالعه از سوی کارشناسان دانشگاه فلوریدا روی گروهی از ورزشکاران معلوم شد تیمی که لباس مشکی به تن داشتند بیشتر رفتارهای ناشایست از خود نشان می‌دادند و بیشتر جریمه می‌شدند.

روانشناسی خانواده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.