تاثیر مهاجرت در ابتلا به ام اس، وابسته به سن فرد است

۸ م دیماه ،

بررسی ها نشان می دهد که تاثیر مهاجرت به مناطق مختلف در افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس، وابسته به سن فرد در هنگام مهاجرت است.

مهیار مهین شفیعی، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه تا به امروز سبب دقیق بیماری ام اس مشخص نشده است، به همین سبب درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

وی افزود: البته بعضی از عوامل را در افزایش خطر ابتلا به ام اس می توان دخیل دانست که مهاجرت به مناطق دیگر از جمله این عوامل است.

مهین شفیعی با اشاره به تاثیر سن اشخاص مهاجرت کننده در ابتلا به ام اس، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که تاثیر مهاجرت به مناطق مختلف در افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس، وابسته به سن فرد در هنگام مهاجرت است.

وی گفت: بر طبق بررسی های انجام شده، اگر فردی با سن کمتر از ۱۵ سال اقدام به مهاجرت از منطقه سکونت فعلی خود به منطقه تازه کند، میزان خطر ابتلا به ام اس دارو مانند شیوع بیماری در مردم سرزمین تازه خواهد بود.

مهین شفیعی افزود: در مقابل اگر فردی با سن بیشتر از ۱۵ سال اقدام به مهاجرت کند، میزان خطر ابتلا به ام اس در او مانند شیوع بیماری در منطقه قبلی وی خواهد بود.

وی یاد آور شد: بر طبق بعضی دیگر از بررسی ها، میزان خطر و شیوع بیماری ام اس، با افزایش فاصله از خط استوا بیشتر می گردد.

مهین شفیعی خاطر نشان کرد: در خصوص تاثیر عوامل دیگری همچون نژاد، رنگ پوست، مو چشم و نوع منطقه جغرافیایی در افزایش شیوع و خطر ابتلا به ام اس نیز مطالعات گوناگونی صورت گرفته است که دراین خصوص نتایج در بعضی از مطالعات مشابه و در بعضی دیگر از مطالعات متفاوت است.

** حداکثر میزان بروز ام اس در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ام اس در زنان شایعتر از مردان است و بر طبق بررسی های انجام شده زنان تقریبا دو برابر مردان به ام اس مبتلا می شوندو.

مهین شفیعی با بیان اینکه بر طبق آمارهای موجود شیوع بیماری ام اس در سنین جوانی بیشتر از سایر گروه های سنی است، تاکید کرد: بررسی ها و آمارها نشان می دهد که حداکثر میزان بروز ام اس در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است و در سنین کمتر و بیشتر از این فاصله سنی، میزان شیوع ام اس کمتر است.

وی با اشاره به لزوم تشخیص به موقع و درمان زودرس ام اس، خاطر نشان کرد: بروز اختلالات بینایی، مشکلات عضلانی، ضعف اندام ها، اختلالات حسی  و حرکتی حتی بروز اختلالات مربوط به دستگاه ادراری از جمله علائم ام اس است که به محض ملاحظه آنها باید به پزشک مراجعه کرده و در خصوص احتمال ابتلا به ام اس تحت معاینه و ازمایش در صورت ابتلا درمان قرار گرفت./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.