تاثیر نوشیدنی های شیرین بر دیابت نوع ۲

با پیشرفت صنعت غذا تولید نوشیدنی های شیرین روزبروز بیشتر شده و افراد بیشتر و بیشتر از این نوشیدنی ها استفاده می کنند.

با پیشرفت صنعت غذا تولید نوشیدنی های شیرین روزبروز بیشتر شده و افراد بیشتر و بیشتر از این نوشیدنی ها استفاده می کنند. در مطالعه ای که در اکتبر ۲۰۱۰ در مجله Diabetes careمنتشر گردید، مشخص شد که مصرف مرتب نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

این مطالعه توسط محققان دانشکده بهداشت هاروارد(HSPH) بر اساس مشاهدات تجربی انجام گرفت و مشخص شد برای پیشگیری از بیماری دیابت، باید مصرف نوشیدنی های شیرین محدود گردد. این مطالعه اولین تحقیق چند جانبه ای است که مدارک و شواهد را در ارتباط با مصرف نوشیدنیها و سندرم متابولیک بررسی می کند. سندرم متابولیک گروهی از فاکتورها مانند: فشار خون، افزایش چربی دور کمر است که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد.

این مطالعه روی ۳۰۰۰۰۰ شرکت کننده که ۱۵۰۴۳ نفر آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند و نیز ۱۹۴۳۱ شرکت کننده که ۵۸۰۳ نفر آنها به سندرم متابولیک مبتلا بودند صورت گرفت و مشخص شد مصرف یک یا دو بار نوشیدنی شیرین در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۲۶% و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را ۲۰% افزایش می دهد.

متخصصین معتقدند که ارتباط بین مصرف نوشیدنیهای شیرین و دیابت نوع ۲ از یک رابطه علت و معلولی پیروی می کند، چرا که مصرف نوشیدنی های شیرین باعث افزایش وزن شده و چاقی خود سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

نکته عملی: بر اساس مطالعات انجام شده رابطه واضحی بین مصرف نوشیدنی های شیرین و نوشابه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک وجود دارد و با محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین و جایگزینی آن با نوشیدنی سالم مانند آب می توان نه تنها از ابتلا به دیابت بلکه از شرایطی نظیر چاقی، نقرس، پوسیدگی دندان و بیماریهای قلبی نیز پیشگیری نمود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.