تاثیر کرونا بر افزایش تضاد و رقابت بین چین و آمریکا

یک کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: در دوران پساکرونا رقابت موجود بین چین و آمریکا شدت بیشتری می‌گیرد و روابط این دو کشور نیز در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی وخیم‌تر خواهد شد.

سید محمد مرندی، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تلاش ترامپ برای چینی نامیدن ویروس کرونا و همچنین اظهارات اخیر وی مبنی بر این که “احتمال دارد آمریکا از چین به خاطر ویروس کرونا هزینه‌ای دریافت کند و پکن را به این خاطر جریمه کند” گفت: مقصر آن چه که امروز در ارتباط با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و آمریکا می‌بینیم، مقامات خود این کشورها هستند چرا که تا زمانی که ویروس کرونا در این کشورها شایع شود، آنها فرصت زیادی در اختیار داشتند تا خود را برای مقابله با این موضوع آماده کنند ولی از این فرصت استفاده نکردند.

وی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا در برخی از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا، این ویروس در کشورهایی همچون چین و سپس ایران گسترش پیدا کرده بود و کشورهای درگیر در کنار سازمان بهداشت جهانی در این ارتباط اطلاع رسانی کرده بودند، بنابراین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این فرصت را در اختیار داشتند که خود را برای مقابله با این ویروس آماده کنند و اگر اکنون ترامپ با بیان برخی اظهارات، چین را در ارتباط با این موضوع  متهم می‌کند، این مسئله، پوششی است که ترامپ خودش را تطهیر کند و بر عملکرد ضعیفش در ارتباط با این امر سرپوش بگذارد.

این کارشناس مسائل آمریکا، به برخی اظهارات ترامپ در مورد این ویروس در روزهای ابتدایی شیوع آن در آمریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ مدعی بود که این ویروس با گرما فورا محو می‌شود و یا این که در ابتدا می‌گفت ۱۰ الی ۱۵ نفر در  آمریکا به این ویروس  آلوده شده‌اند و به زودی رقم آن صفر می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که اکنون این ویروس در آمریکا شیوع گسترده تری پیدا کرده و همین امر باعث وارد شدن لطمات جدی به اقتصاد این کشور شده است، خاطرنشان کرد: ترامپ برای این که بتواند در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در آمریکا، موفق شود، تلاش دارد مشکلات به وجود آمده را به گردن دیگران از جمله چینی ها بیندازد و از این طریق موجی از نژادپرستی و افراطی گری در بین طرفداران خود علیه چینی‌ها ایجاد کند، چنان که اکنون شاهد شیوع چین هراسی و نفرت پراکنی گسترده در این کشور هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیش از شیوع ویروس کرونا شاهد جنگ تجاری شدید بین چین وآمریکا بودیم ولی با حصول یک توافق این جنگ تا حدودی کاهش یافت، اکنون وضعیت دو کشور در این زمینه چگونه است؟ خاطرنشان کرد: جنگ تجاری بین چین و آمریکا در آن زمان متوقف نشد و آن چه بین دو کشور در این زمینه حاصل شد یک توافق محدود در برخی از حوزه‌ها بود وگرنه این جنگ همچنان ادامه دارد.

مرندی با تاکید بر این که با گسترش شیوع ویروس کرونا، این درگیری شدت بیشتری پیدا کرده است، چرا که ترامپ برای فرافکنی نوع عملکردش اقدام به مطرح کردن اتهاماتی گسترده علیه چین کرده است، ادامه داد: چینی ها به هر دلیل و با هر روشی، در ظاهر توانسته اند به صورت مناسب تری نسبت به آمریکا با این ویروس و تبعات آن برخورد کنند.

وی افزود: با توجه به این که اقتصاد چین تولید محور است اکنون از نظر اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا این کشور در جایگاه قوی‌تر ظاهر شده است این در حالی است که ۷۰ درصد مشاغل در آمریکا خدماتی است و آنها از این ویروس لطمه بیشتری خورده‌اند .

 مرندی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده روابط دو کشور چین و امریکا در حوزه‌های مختلف وخیم تر شود و تضاد و تعارض بین این دو کشور افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: طی سالیان اخیر اقتصاد جهانی به سمت آسیا سوق پیدا کرده است، بنابراین به تدریج آمریکا ضعیف تر می‌شود و وزنه‌های اقتصادی جهان از اروپا و آمریکا به سمت آسیا به خصوص شرق این قاره سوق پیدا می‌کند و این باعث افزایش تنش بین غرب و شرق از جمله آمریکا و چین خواهد شد.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که در حال حاضر چین و آمریکا در مورد آن رقابت شدیدی بایکدیگر دارند، بحث هوش مصنوعی است چرا که این موضوع به نوعی آینده جهان را رقم می‌زند و در همین چارچوب نبرد سنگینی بین این دو کشور در جریان است .

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.