تاثیر کرونا بر بازار ارز

با شیوع ویروس کرونا در ایران، انتظار می‌رود که سفرهای پایان سال کاهش پیدا کند؛ اما به گفته مسئولان و فعالان بازار ارز، با جو روانی حاکم بر این بازار ناشی از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و افزایش تقاضای خرد در بازار، قیمت ارز مقداری افزایش یافته اما انتظار می‌رود با کاهش این جو، قیمت ارز نیز نزولی شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پس از کش و قوس‌های فراوان سر تصویب FATF بین دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت و به این ترتیب تقریبا هیچ بانکی با بانک‌های ایرانی همکاری نخواهد داشت.

اما پس از مدت‌ها ثبات در بازار ارز و مدیریت این بازار توسط بانک مرکزی، در روزهای اخیر و با این حواشی به وجود آمده، قیمت ارز رو به افزایش گذاشته تا اینکه امروز قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای گذشته با اشاره به التهابات بازار ارز تاکید کرده بود که دلار دوباره به زیر ۱۴ هزار تومان می‌رسد و مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز، باید این ریسک را بپذیرند.

او از سوی دیگر معتقد است که قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF تاثیری بر روابط بانکی ایران ندارد و این افزایش قیمت‌ها هیجانی است، چراکه ایران پیش از این نیز روابط بانکی خاصی با سایر کشورها نداشته است و عملا بانک‌های ایرانی تحریم بوده‌اند.

در این زمینه یکی از صرافان بازار به ایسنا، گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت ارز، افزایش تقاضاست که به واسطه ایجاد جو روانی در پی قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این نیز روابط بانکی ایران با سایر کشورها تفاوتی با حال حاضر نداشت، تصریح کرد: با توجه به ورود ویروس کرونا به ایران ممکن است سفرهای پایان سال کاهش پیدا کند، اما از سوی دیگر با توجه به ایجاد جو نادرست روانی بسیاری از افرادی که قصد خرید ارز برای پایان سال را دارند، از اکنون برای خرید خود اقدام کرده‌اند و این میزان تقاضا را افزایش داده که این تقاضا به تدریج کاهش خواهد یافت.

به گفته این عضو کانون صرافان، با وجود افزایش تقاضای خرد در بازار اسکناس، صرافی‌ها ارز مورد نیاز مردم را تامین می‌کنند و مشکلی از بابت تامین ارز وجود ندارد.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که با گذر از این مقطع زمانی، کاهش جو روانی و کاهش تقاضا، قیمت ارز نیز بار دیگر کاهش یابد.

این صراف بازار ارز با بیان اینکه مردم باید از لحاظ فرهنگی تقویت شده و تحت تاثیر فضای روانی قرار نگیرند، اظهار کرد: زمانی که ویروس کرونا وارد ایران شد هم به مردم گفتند ماسک به اندازه نیاز بخرید، اما مردم برای خرید ماسک هجوم بردند و سبب کاهش ماسک موجود در کشور شدند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.