تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر مرگ زودرس انسان‌ها

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ کارشناسان سلامت و محیط زیست در یک مطالعه تازه تاکید کردند که کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای، یکی از راهکارهای موثر برای کاهش خطر مرگ و میر زودرس انسان‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، در یک مطالعه آماری تازه پیش‌بینی شده که کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ میلادی هر سال از سه میلیون مورد مرگ و میر زودرس در انسان‌ها پیشگیری کند.

تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای هم‌اکنون به عنوان عامل تشدیدکننده گرمای جهانی شناخته شده است. گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی‌اکسید کربن با به دام انداختن گرما در داخل جو به گرم شدن هر چه بیشتر زمین می‌انجامد و به نقل از بسیاری از کارشناسان، فعالیت‌های انسانی یکی از دلایل مهم افزایش تولید گاز دی‌اکسید کربن و تشدید پدیده گرمایش جهانی است.

در مطالعات پیشین عمدتا بر راهکاری برای کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای و تاثیر آن بر بهبود کیفیت هوا پرداخته شده هرچند در بیشتر این مطالعات به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به عنوان تاثیری داخلی و بومی اشاره شده اما اغلب در مورد گسترش تاثیر آلاینده‌ها در خارج از مرزهای ملی، اثرات بلندمدت حاصل آن بر جمعیت جهان و یا تاثیر غیرمستقیم تغییرات جوی بر کیفیت هوا بررسی‌های تحلیلی صورت نگرفته است.

«جیسون وست» از کارشناسان دانشگاه کارولینای شمالی در این رابطه گفت: در این بررسی‌ها دریافتیم که کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی سالانه از مرگ زودرس ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بکاهد که دو سوم آن در چین اتفاق خواهد افتاد.

وست همچنین اظهار داشت: در مطالعات خود به این نکته رسیدیم که کاهش گازهای گلخانه‌ای به کاهش قابل توجه آلاینده‌های هوا در مقیاسی گسترده می‌انجامد و بنابراین تاثیر چشمگیر بر بقای موجودات زنده دارد.

به گزارش لایوساینس،‌ به نقل از وست، تغییرات جوی مشکل مهمی است که کنترل آن نیازمند اقدامات وسیع و چندجانبه است و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که کاهش گازهای گلخانه‌ای علاوه بر کاهش سرعت تغییرات جوی، فوائد جزئی‌تر اما در عین حال مهم‌تری می‌تواند برای زمینی‌ها داشته باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.