تاجیکستان ساخت نیروگاه راغون را تا پایان نتایج تحقیقات بانک جهانی به تعلیق درمی آورد

به گزارش ایرنا، کارشناسان بانک جهانی شهریورماه سال گذشته بعد از بررسی روند طرح تکمیل نیروگاه برق آبی راغون از سوی تاجیکستان به این کشور آسیای مرکزی توصیه کرده بودند تا قبل از قطعی نشدن نتایج مطالعات فنی ـ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی عملیات ساخت این طرح را متوقف کند.

نیروگاه راغون در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان در دست احداث است که ساخت آن در زمان اتحاد شوروی روی رودخانه ‘وخش’ آغاز شد ولی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و استقلال تاجیکستان، عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۹۹۱ میلادی نیمه تمام رها شد.

برای احداث کامل این نیروگاه افزون بر دو میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری’کانیوز’، هرچند مقامات تاجیکستان تاکنون در این زمینه بیانیه رسمی صادره نکرده و حتی وزیر انرژی این کشور هفته گذشته این ادعا را تکذیب کرد اما کاهش حجم گسترده ای ازعملیات ساخت وساز درمحل نیروگاه، مرخصی اجباری بدون زمان بخش زیادی از کارگران و متخصصان و اخراج تعداد دیگری از کارگران حاکی از آن است که دوشنبه قصد دارد تا اعلام نتایج تحقیق بانک جهانی، روند ساخت نیروگاه را متوقف کند.

حدود ۹ هزار نفر در این طرح فعالیت می کنند که بخش عمده آنها سه ماه است حقوق دریافت نکرده اند. بیش از یک هزار نفر از آنها نیز بتازگی به مرخصی اجباری فرستاده شده اند.

معاون مرکز پژوهشهای راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان، انتشار این اخبار را بازی سیاسی کشورهای منطقه بویژه ازبکستان ذکر و تاکید کرد که کشورش مخالف توقف عملیات ساخت این نیروگاه است زیرا احداث آن نقش حیاتی در خودکفایی این کشور در زمینه انرژی و صدور برق و درآمدزایی برای آن دارد.

‘سیف الله صفراف’ گفت: هرچند تاجیکستان به توصیه های جامعه جهانی در این زمینه توجه خواهد کرد اما منافع خود ناشی از ساخت این نیروگاه را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

وی افزود: افزایش مباحث مربوط به جلوگیری از ساخت این نیروگاه از سوی بانک جهانی سرمایه گذاران فعال در این طرح را نیز درگیر اختلافات سیاسی همسایگان و مخالفان احداث این نیروگاه کرده است که باید هرچه زودتر این مباحث پایان یابد تا آنها بتوانند وظایف محوله خود را اجرا کنند.

‘دیمیتری پوپوف’ کارشناس مرکز پژوهشهای راهبردی روسیه معتقد است: هرچند بانک جهانی به بهانه تحقیق فنی و زیست محیطی نیروگاه راغون قصد داشت میان ازبکستان و تاجیکستان در این زمینه تفاهم ایجاد کند اما به نظرمی رسد این موسسه مالی بین المللی موفق نشده زیرا دولت تاشکند زیر بار نمی رود.

این تحلیلگر و متخصص آسیای مرکزی از افزایش مباحث درباره ساخت این نیروگاه انتقاد کرد و گفت: این امر تنها تداوم عملیات اجرا را پیچیده تر خواهد کرد لذا باید اجازه داد تا کارشناسان بانک جهانی همچنان برای امکان برقراری مذاکرات میان تاشکند و دوشنبه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه برخی نشانه ها حاکی از علاقه مندی تاشکند به مذاکره برای چگونگی ادامه عملیات ساخت این نیروگاه است، گفت که مطمئن است اگر بانک جهانی از ساخت نیروگاه برق آبی راغون حمایت مالی نکند، روسیه این کار را خواهد کرد.

البته خیلی معتقدند که روسیه تنها در صورتی این نیروگاه را خواهد ساخت که تمام عملیات اجرایی توسط این کشور انجام شود و سهام بخشی از کنترل آن به روس ها واگذار شود.

کارشناسان بانک جهانی قرار بود در زمستان سال گذشته نظر خود را درباره تبعات ساخت آن بر کشورهای پایین دست اعلام کنند اما این بانک هنوز به وعده خود عمل نکرده و آن را به زمستان سال جاری موکول کرده است.

به هر حال اخبار دیگر حاکیست اگر نتایج تحقیقات بانک جهانی در زمینه ساخت به نفع تاجیکستان نباشد، این کشور مجبور خواهد شد سرمایه گذار دیگری به غیر از بانک جهانی پیدا کند.

برخی اخبار غیررسمی نیز حاکیست، بانک جهانی اصرار دارد تا تاجیکستان ارتفاع سد را از ۳۳۵ به ۱۷۰ متر کاهش دهد، هرچند که این امر غیرقابل قبول است زیرا دولت دوشنبه پیشتر با کاهش ارتفاع سد نیروگاه به ۲۸۵ متر نیز مخالفت کرده است.

آساق**۱۵۵۸**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۸۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.