تاخیر در رشد دندان کودکان رابه پزشک اطلاع دهید

‘غلامعلی غلامی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: والدین نباید در این زمینه تعلل کرده یا اقدام به خود درمانی کنند.

وی اضافه کرد: دندان درآوردن کودکان روندی است که معمولا از چهار ماهگی تا حداکثر ۱۲ ماهگی اتفاق می افتد.

غلامی گفت: زود دندان درآوردن مزایا و معایب خود را دارد، از یک سو کودک می تواند غذای تکمیلی را زودتر شروع کند و از سوی دیگر دندان هایش زودتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد چنانچه کودکی در ۱۰ ماهگی یا یک سالگی، حتی یک دندان هم در نیاورده، باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

غلامی، برخی عوامل مثل کمبود کلسیم، کم کاری تیروئید یا برخی بیماری هایی که زمینه استخوانی دارد را از عوامل تاخیر در روند رشد دندان کودکان برشمرد و گفت: گاه عوامل ژنتیکی در این زمینه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه زبان زدن دندان های شیری و ریشه دندان های اصلی منجر به کج شدن، دندان ها بخصوص دندان های جلویی می شود، افزود: همچنین زبان زدن ریشه دندان و یا محل دندان شیری، علت اصلی فاصله دار شدن دندان های جلویی کودکان است.

غلامی اضافه کرد: بسیاری از کودکان پس از آن که دندان های شیری خود را از دست دادند، حین رشد کردن دندان های اصلی با زبان زدن باعث بروز این مشکل می شوند.

وی گفت: بسیاری از این افراد در سنین بزرگسالی باید برای ترمیم دندان هایشان نزد دندانپزشک بروند.

این جراح و متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت اضافه کرد: زبان زدن تنها باعث فاصله دار شدن دندان ها نمی شود، بلکه می تواند باعث خونریزی، عفونت، لب پر شدن و شکستن دندان ها و ایجاد آفت در دهان شود.

غلامی گفت: زبان زدن دندان و یا لثه ها یکی از عادات غلط کودکان است که سبب می شود تا مسیر رشد دندان منحرف شود.

وی تاکید کرد والدین باید کودکان خود را از زبان زدن به لثه ها باز دارند و اجازه دهند تا دندان های شیری به صورت طبیعی لق شده و بیفتد.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۳۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.