تاخیر فرمانداری در ابلاغ کرایه های تاکسی

۲۳فروردین۱۳،

سرگردانی مسافر و راننده

تاخیر فرمانداری در ابلاغ کرایه های تاکسی

این روزها هر پیاده و سوار شدنی در کوتاهترین مسیر ۵۰۰ تومان برای مسافران آب می خورد. نرخهای تازه را تا ابلاغ نرخهای مصوب کرایه های تاکسی، رانندگان تاکسی مشخص می کنند و مسئولان دولتی با تاخیر در تایید نرخهای مصوب تنها به آشفتگی کرایه های تاکسی دامن می زنند.

 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر،روزهای ابتدایی  سال که می گردد به رسم سنتی قدیمی کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کند . حالا چه پارلمان نشین های تهرانی رای به گرانی ها داده باشند و یا هنوز قیمت های نهایی ابلاغ نشده باشد .نرخ ها را رانندگان مشخص می کنند و مسافرانی که از شلوغی و فشارهای مترو و اتوبوس به تاکسی پناه آورده اند مجبورند نرخ های مصوب رانندگان را بپردازند .

در روزهای پایانی سال قبل نرخ کرایه های تاکسی با افزایش میانگین ۳۱٫۵ درصد به تصویب شورا رسید . اما این اولین خان تعیین نرخ کرایه های تازه تاکسی است .

مرحله بعدی مخالفتهای فرمانداری است. داستانی که سال قبل آن قدر ادامه پیدا کرد که برای به نتیجه رسیدن آن رئیس شورای شهر دست به دامن رئیس جمهور شد . هرچند مخالفت وزارت کشور و فرمانداری با افزایش کرایه ها ادامه پیدا کرد وبعد از کش دار شدن ماجرا نهایت در توافقی که میان معاون عمرانی وزیر کشورو چمران رئیس شورا ی شهر تهران به عمل آمد بدون هیچ توضیح رسانه ای ناگهان مصوبه افزایش کرایه ها شفاهی توسط چمران به شهرداری ابلاغ شد .توافقی که از جیب شهروندان هزینه شد و نشان داد باید رسم گرانی هر سال تاکسی ها  را به جا آورد . 

تاکسی جز حمل و نقل خصوصی به شمار می رود

مدیران شهری گرانی هر ساله کرایه ها را به سبب تورم و افزایش هزینه ها می دانند . حسن بیادی نائب رئیس شورای شهر تهران در این رابطه به مهرمی گوید : تاکسی جز حمل و نقل خصوصی به شمار می رود و از منابع دولتی استفاده نمی کند، از این رو افزایش نرخ کرایه تاکسی ها منطقی است. کرایه تاکسی ها باید متناسب با افزایش هزینه های زندگی، افزایش یابد و به نحوی باشد که تاکسیرانان نیز از پس هزینه های زندگی خود برآیند.

او ادامه می دهد : تاکسیرانی جز مشاغل سخت است و یک راننده تاکسی سه برابر درآمد ماهیانه خود، هزینه استهلاک و نگهداری خودرو را دارد و همه این مسائل باید در تصویب نرخ کرایه تاکسی ها تاثیرگذار باشد.

بیادی اضافه می کند: هیچ نهاد و سازمانی از نظر مالی تاکسیرانی را حمایت نمی کند و سازمان تاکسیرانی، رانندگان تاکسی را فقط از نظر قانونی حمایت می کند و دولت باید منافع تاکسیرانان را تامین کند.

او افزایش ۳۰ درصدی میزان کرایه تاکسی ها را منطقی می داند و می گوید : حتی به نظر من جا دارد که این میزان به سه برابر میزان فعلی افزایش یابد.

بیادی معتقد است : افزایش نرخ تورم و بروز مشکلات معیشتی تاکسیرانان، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ را ناگزیر کرده است همچنین  با توجه به هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری تاکسی، راننده تاکسی باید مبلغی را به عنوان کرایه از مسافران دریافت کند که برای او صرف داشته باشد.
 
اما گرانی ها دردی از رانندگان تاکسی را درمان می کند ؟

توکلی راننده تاکسی به مهرد می گوید: ۵۰۰تومان افزایش کرایه مشکلات ما را حل نمی کند . افزایش لوازم یدکی ،هزینه لاستیک،تعویض روغن و…آنقدر بالا است که این میزان بخشی از آن را جبران نمی کند . حالا گرانی هزینه های زندگی که همه مردم درگیر آن می باشند موضوعی جداگانه است .

او معتقد است : بهترین کمک به رانندگان تاکسی دادن بسته های حمایتی است که دراین سال ها فقط وعده هایش را به رانندگان داده اند .

این راننده تاکسی ادامه می دهد: در تمام دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس و گران است . راننده های تاکسی هم وضعیتشان مشخص است اما ما در این جا بازوی کمکی مترو و اتوبوس هستیم و بار کمبود اتوبوس و مینی بوس و تکمیل نبودن شبکه مترو را به دوش می کشیم . در حالی که اگر مانند همه دنیا وظیفه خودمان و مشتریان خود را داشته باشیم هر ساله درگیر کش مکش افزایش کرایه ها نخواهیم بود و در این میان مشکل قدیمی مسافر کش های شخصی هم حل می گردد .

این گرانی ها چه تاثیری بر جیب مسافران دارد ؟

شایان خادمی  مسافر خط میدان انقلاب به شهران می گوید: اگر کرایه ها ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شود . کرایه این خط نزدیک به ۲ هزار تومان خواهد شد . در حالی که اتوبوس و مترو در این منطقه بسیار محدود است و تنها وسیله دردسترس مردم این منطقه تاکسی است .

او ادامه می دهد: خبری از تاکسیها در روزهای برفی و بارانی نیست . روزهای پایانی سال هم که تاکسیها خالی و د ربستی می شوند . می گویند ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت می کنند . غروبها نیز کمبود تاکسی در شهر بی داد می کند و صفهای طولانی در حاشیه خیابانها ایجاد می گردد.  هیچگاه هم نرخهای رسمی از مسافران گرفته نمی شود.

یکی از مسافران خط پونک به سید خندان نیز می گوید : هنوز نرخهای تازه ابلاغ نشده است اما کرایه های این مسیر از ۱۳۰۰ تومان به ۲ هزار تومان افزایش یافته است .

توپ از زمین فرمانداری به وزارت کشور افتاد

طبق قانون فرمانداری ۱۵ روز کاری مهلت دارد تا به مصوبه شورای شهر تهران در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی اعتراض کند. در صورتی که این مهلت به اتمام برسد و اعتراضی از سوی فرمانداری به شورای شهر تسلیم نشود، تاکسیرانی بلافاصله نسبت به افزایش نرخ کرایه‌ها اقدام خواهد کرد.اما چندی پیش عیسی فرهادی فرماندار تهران  مسئول تصمیم گیری دربارهٔ افزایش نرخ کرایه ها را وزارت کشور عنوان کرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با  اشاره به آخرین وضعیت مصوبه نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی می گوید: با وزیر کشور دیدار حضوری داشتم و فکر می کنم مشکلی در خصوص نرخ کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو وجود نداشته باشد و پس از طی زمان قانونی ابلاغ شود.

تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش کنید

مدیرعامل نظارت ومدیریت تاکسیرانی شهر تهران هم با بیان این که  نرخ های کرایه تاکسی درسال ۹۲ پیش از عید به فرمانداری ارائه شد و آنها نیز قول دادند در اسرع وقت نرخ های تازه را بررسی کنند می گوید: مسافرانی که کرایه اضافه از آنها گرفته شده است با اعلام پلاک تاکسی به سامانه ۱۸۸۸،  تخلفات تاکسیرانان را اعلام کنند تا به صورت ویژه توسط هیات نظارتی به آن رسیدگی شود.

وی ادامه می دهد: با متخلفان برخورد قانونی می گردد و حتی امکان ابطال پروانه کار رانندگان تاکسی هم وجود دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تاکید می کند: گزارشی دربارهٔ افزایش تخلفات رانندگان تاکسی در سال وجود ندارد و تعداد رانندگانی که بیش از نرخ های مصوب کرایه دریافت می کنند نسبت به کل جامعه رانندگان تاکسی بسیار ناچیز است.

هر سال نمایندگان مردم تهران در هنگام تصویب لایحه افزایش کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو وعده می دهند نرخها به گونه ای تصویب شود که هم حقوق مسافران دیده شود و هم رانندگان، در حالی که نرخهای مصوب نه رانندگان را راضی می کند و نه مسافران را. افزایش کرایه ها با افزایش هزینه های رانندگان برابر نیست و اگر قرار باشد تمام هزینه ها هم از جیب مسافران برود تاکسی دیگر وسیله مناسبی برای جا به جایی های هر روز نیست. اما در این سالها هیچ بسته حمایتی جاگزینی نیز برای افزایش کرایه ها پیشنهاد نشده است.

شنبه ۲۴ فروردین   ۹:۳۷

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.