تارزان مدرن میشود

تارزان مدرن میشود

در سال ١٩٣٢ شاخص ترین فیلم تارزان با بازی قهرمان سابق المپیک «جانی ویس مولر» روی پرده رفت و به سرعت تبدیل به چهره شد. مرد جوان اشراف زاده داستان اصلی که استعدادی باور نکردنی در یادگیری زبان داشت جای خود را به مردی جنگلی داد که برای یادگیری زبان آدم ها تقلا می کرد

اندکی پیش از جنگ دوم جهانی یک مداد تراش فروش بی پول ایده درخشانی به ذهنش خطور کرد که تاثیرات آن کماکان در پهنه ادبیات و سینمای انگلیسی اروپایی قابل مشاهده است. او که سبک مجلات سطح پایین آن دوران و داستان هایشان را نمی پسندید، تصمیم گرفت دست به کار شود و داستانی بهتر بنویسد. ادگار بوروز ٣۵ ساله ابتدا با داستان هایی در مورد فضا آغاز کرد و «ماجراهای جان کارتر جست وجوگر بین کهکشانی» اولین داستان او بود که با «شاهزاده خانمی از مریخ» و «خدایان مریخ» دنبال شد.

در نهایت در سال ١٩١٢، ایده طلایی او به ذهنش خطور کرد: پسر گمشده لرد گری ستوک در کودکی توسط گوریل ها بزرگ می شود و در جوانی تبدیل به مردی جذاب می شود به نام «تارزان»، شخصیتی که کمتر کسی را می توان یافت که نام او را نشنیده باشد.

بوروز تصمیم گرفت شخصیت تارزان را در «قاره تاریک» و همدم گوریل ها، افعی ها و ببرها به تصویر بکشد هرچند آفریقا در واقع ببر ندارد. شخصیت لرد زاده وحشی که با وجود زندگی در جنگل نوعی والا منشی و آزادگی را به نمایش می گذاشت خوانندگان را به خود جذب کرد و کم کم بازارش رونق گرفت.

به این ترتیب «تارزان ِگوریل ها» اولین بار ١٠٠ سال پیش در یک مجله داستان چاپ شد و بعد از آن به قالب کتاب به صورت مستمر تجدید چاپ شد. این کلاسیک قرن بیستمی نیز مانند سایر همتایانش آمیزه ای از عشق و نفرت را برانگیخت. به عنوان مثال «رودیارد کیبلینگ» نویسنده داستان کودک و مولف ماجراهای موگلی در «کتاب جنگل» معتقد بود که بوروز شخصیت کتابش را از آثار او الهام گرفته و قصد داشته ببیند تا چه حد یک نویسنده می تواند بد بنویسد به همین دلیل این کتاب را نوشته است اما فروش بسیار بالای کتاب دهان منتقدان آن را بست.

امروزه بیشتر کتاب خوان های انگلیسی زبان کماکان در فضای آثار ادبی پیش از جنگ اول جهانی غوطه ورند، شرلوک هلمز و پروفسور موریارتی و پیتر پن تنها دو نمونه هستند که مشابه آنها را می توان به سادگی در ادبیات و سینمای امروز پیدا کرد اما ماجرای تارزان شاید به نوعی بالاتر از همه این داستان ها می نشیند. او ابرالگویی است که در خردسالی در جنگل گم شده و «مانگانی» رئیس گوریل ها او را بزرگ کرده است و پس از بازگشت به تمدن ترجیح می دهد بار دیگر به جنگل برگردد. اضافه شدن جین پورتر، دختر جوان آمریکایی به عنوان معشوق تارزان، مرد جوان جذاب چنان در عشق او گرفتار می شود که به هیج زن دیگری نگاه نمی کند و خود را وقف معشوقه اش می کند.

ماجراهای تارزان هوشمندانه در قالب کمیک استریپ، فیلم و کالا بازتولید شد و طیف هواداران و علاقه مندان خود را یافت. در سال ١٩١٩ المو لینکلن در نقش نخستین تارزان تاریخ سینما در فیلمی صامت حضور یافت و بعد از او ٨٩ تارزان دیگر نیز تا کنون روی پرده رفتند، بی آنکه این موضوع مانع چاپ ٢۶ کتاب مختلف از ماجراهای تارزان از جمله «پسر تارزان»، «تارزان شکست ناپذیر» و… شود. نویسنده در سال ١٩٢٣ شرکتی بنیان گذاشت که تمام حقوق مادی و معنوی این شخصیت و ماجراهایش را در تملک داشت.

در سال ١٩٣٢ شاخص ترین فیلم تارزان با بازی قهرمان سابق المپیک «جانی ویس مولر» روی پرده رفت و به سرعت تبدیل به چهره شد. مرد جوان اشراف زاده داستان اصلی که استعدادی باور نکردنی در یادگیری زبان داشت جای خود را به مردی جنگلی داد که برای یادگیری زبان آدم ها تقلا می کرد.

البته بوروز اهمیت چندانی نمی داد، او همچنان سرگرم کسب درآمد از شخصیتی بود که خلق کرده بود تا آنکه در ٧۵ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت و مالکیت تارزان را به وارثانش سپرد.

در ۱۰۰سالگی تارزان، اگر نگاهی به وضعیت سینما بیندازیم، می بینیم که غالب داستان های شناخته شده و پر فروش تبدیل به فیلم شده اند. در واقع صاحبان شخصیت هایی مانند مرد عنکبوتی، سوپرمن و شخصیت هایی از این دست در تلاشند تا حد امکان از این شخصیت ها و داستان های محتمل آنها اقتباسات سینمایی انجام دهند. اما شرکت صاحب امتیاز تارزان از این هم فراتر رفته و عهده دار پروژه ای شده که در آن تارزان به شکل و شمایلی کاملا مدرن در می آید. پیشنهاد دهنده این پروژه یکی از فیلمنامه نویسان هالیوود، به نام اندی بریگز است.

او که از کودکی جزو طرفداران پر و پا قرص شخصیت تارزان بوده است، می گوید:«در داستان جدید کماکان برای شخصیت های سابق و داستان اصلی احترام قائل هستیم اما در عین حال قصد داریم آن را به سوی داستانی مدرن و جذاب پیش ببریم، به عنوان مثال قبایل آدم خوار داستان اصلی در این فیلم با شورشیان مسلح جایگزین خواهند شد و جین، تبدیل به نوجوانی مدرن می شود…»برای مدتی طولانی داستان تارزان به خاطر سویه های نژاد پرستانه و جنسیت گرایانه اش مورد انتقاد بوده است و حالا شرکت صاحب امتیاز از پیشنهاد بازنویسی داستان تارزان به عنوان فرصتی مغتنم برای جای دادن مفاهیم اخلاقی جدید در داستان استفاده کرده است، به تارزان جدید لقب پر طمطراق «جنگجوی طبیعت» داده شده و انتظار می رود که امسال برای مخاطبان نوجوان و بزرگسال برای فروش عرضه شود.

کریس بردفورد نویسنده «سامورایی جوان» در مورد تارزان جدید می گوید که این شخصیت «بیش از پیش موضوعیت دارد و به زمان حال مربوط است.» این موضوعیت مسئله ای است که بیش از هرچیز باید در بازنویسی داستانی که در زمان استعمار بریتانیا نگاشته شده رعایت شود. شخصیت جدید در رمان بریگز که به زودی قسمت های دیگری از آن نیز به چاپ خواهد رسید دوستدار و حافظ طبیعت و حیوانات است و تمام تلاشش این است که آنها را از آسیب های جهان مدرن حفظ کند. انتظار می رود سری فیلم ساخته شده بر مبنای این بازنویسی نیز به زودی از تلویزیون پخش شود. بریگز می گوید که این پروژه را صرفا از روی عشق انجام می دهد نه به خاطر دستمزد و از قوال ایتالو کالوینو نقل می کند: «یک اثر کلاسیک کتابی است که هرگز گفتن آنچه می خواسته بگوید را به پایان نبرده است.»


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.