تاریخِ ایلام از سیل در امان ماند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: به جز یکی دو مسیر دسترسی به آثار تاریخی، خوشبختانه آثار تاریخی در سیل و روان‌آب‌های ایجادشده در چند روز گذشته آسیبی ندیدند.

عبدالمالک شنبه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که خوشبختانه در شرایط کنونی سامانه بارشی از صبح امروز (چهارشنبه، هفتم اسفند) از استان ایلام خارج شده است، افزود: به واسطه‌ بارش‌ها، حجم زیادی از روان‌آب‌ها در سطح شهر ایجاد شده است، اما خوشبختانه در این مدت آثار تاریخی آسیب چندانی ندیده‌اند، فقط یکی دو مسیر دسترسی به جاذبه‌های گردشگری قدری آسیب جزئی دیده‌اند. در واقع در نقاطی که تلاقی پل است و حجم آب‌ها زیادتر، خاک‌های مسیر دسترسی به واسطه‌ حجم بارندگی‌ها شسته شده‌اند.

او با بیان این‌که در سیل نوروز ۹۸، حدود ۱۴ – ۱۵ اثر تاریخی آسیب دیدند که برخی از آن‌ها جزئی بودند، ادامه داد:  براساس مصوبه وزارت کشور، قرار شد اعتباری معادل ۸۰۰ میلیون تومان برای مرمت بناهای آسیب‌دیده به استان اختصاص پیدا کند، اما متاسفانه هنوز ابلاغ نشده است. هرچند مبلغ سه میلیارد تومان تسیهلات چهاردرصدی برای تاسیسات گردشگری بخش خصوصی که در آن زمان آسیب دیده‌اند، تایید و ابلاغ شده است.

شنبه‌زاده با اشاره به تمهیداتی که برای جلوگیری از نفوذ آب به محوطه‌ها و آثار تاریخی انجام شده است، افزود: بیشتر بناهای تاریخی و قدیمی دارای ناودان هستند به همین دلیل در زمان بارندگی‌ها موظف به پایش سریع‌تر این آثار هستیم تا در صورت جمع شدن آب روی پشت‌بام بتوان آن‌ها را ایمن‌سازی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام با اشاره به آسیبی که سیل نوروز ۹۸ به محوطه‌های تاریخی مانند سیمره وارد کرده است، ادامه داد: متاسفانه این محوطه در سال گذشته دچار آسیب‌هایی شد، اما امسال برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های سال گذشته، ساماندهی این شهر تاریخی و مهار آب در مسیر کنار شهر تاریخی در حال انجام شد.

او همچنین درباره‌ وضعیت شهر تاریخی سیروان در ایلام گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، موانعی را در چند نقطه از ورودی شهر ایجاد کرده‌ که خوشبختانه عمل به موقعی بود، چون از شدت ورود آب به داخل روستا جلوگیری کرد و آب با آرامش بیشتری وارد ‌شد که این اتفاق باعثِ ایجاد تهدید کمتری برای این محوطه‌ تاریخی بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.