تاریخ مصرف خون‌های اهدا شده ۳۰ روز است

۲۸خردادماه،
ممتاز نیوز : مدیر پایگاه انتقال خون شوشتر گفت: مدت زمانی که بافت خون اهداکننده می‌تواند زنده بماند حداکثر تا ۳۰ روز است و بعد از آن قابل استفاده نیست.

شهرام شیرخانی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هر انسانی می‌تواند با اهدای خون خود جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.

وی در بیان حساس بودن بافت خونی افزود: مدت زنده بودن بافت خونی مراجعه کنندگان بعد از اهدا ۲۸ تا ۳۰ روز بوده و بعد از آن این بافت مرده و قابل استفاده نخواهد بود.

مدیر پایگاه انتقال خون شوشتر به توجه به عدم وجود جایگزین مناسب خون و محدود بودن مدت زمان نگهداری خون عنوان کرد: نگهداری خون و فرأورده‌های خونی و همیشگی بودن نیاز خون سبب شده که اهدای خون از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان و به خصوص شب‌های احیا به سبب اعتقادات دینی بسیار بسیار می باشند.

شیرخانی تصریح کرد: متوسط اشخاص مراجعه کننده در ماه‌های سال برای اهدای خون ۸۵۰ تا یک‌هزار نفر است که بر همین مبنا در شب‌های احیا ۲۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

وی عنوان کرد: اهدا کنندگان معمولًا در ماه رمضان اقدام به اهدای خون می‌کنند که با توجه به تعداد مراجعه کنندگان بسیار و مدت زمان کوتاه زنده بودن بافت خونی تعداد بسیاری از ذخایر خونی بعد از ۳۰ روز از بین رفته و دیگر قابل استفاده نیست که این امر سبب کاهش ذخایر خونی در ماه‌های بعدی سال می‌شود.

شیرخانی با اشاره به این مطلب ادامه داد: اهدا کنندگان در ماه‌های رمضان به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کنند که این امر سبب افزایش ذخایر خونی در همان زمان و سبب افت ذخایر خونی پایگاه  انتقال خون در ماه‌ها‌ی بعدی سال می‌شود.

مدیر پایگاه انتقال خون شوشتر افزود: با وجود تعداد کم پرسنل، پایگاه انتقال خون این شهرستان حداکثر تلاش خود را برای دریافت خون از همه مراجعه کننده‌ها کرده و تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی در مورد گروه خونی‌های مورد نیاز این پایگاه گفت: گروه‌های خونی منفی بیشترین نیاز پایگاه انتقال خون این شهرستان و سایر استان‌ها بوده و این گروه خونی همیشه در محدودیت قرار دارد.

شیرخانی در راستای این امر خداپسندانه و جان بخشیدن به انسان‌های نیازمند خون تصریح کرد: از عموم مردم نیکوکار این شهرستان خواستاریم اهدای خون دائم و مستمری علاوه بر ماه مبارک رمضان داشته باشند.

مدیر پایگاه انتقال خون ادامه داد: این ذخایر خونی بسیار با ارزش می باشند که باید به درستی از آن‌ها استفاده کرد و با اهدای به موقع خون و در تمام روزهای سال جان تعداد بسیاری از نیازمندان به خون را نجات داد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.