تاریخ و محل برگزاری جشن انار در گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه همزمان با آغاز برداشت برخی از محصولات کشاورزی جشنهای باشکوهی در این استان برگزار می شود گفت : انار چینی یکی از این آئین هاست که براساس سنتی دیرینه توسط مردم در روستاهای تاریخی انبوه و نوده رودبار برگزار می شود.
اردشیر روحی از برگزاری این جشن در آخرین جمعه مهرماه خبر داد و گفت : در طول برگزاری این جشن از نظرات و تجارب کارشناسان زراعت و باغداری و کشاورزان موفق و با تجربه در زمنه ایجاد بهره وری در تولید انار استفاده می شود. ۲۲۰ خانوار کشاورز کار برداشت انار را در ۳۰۰ هکتار باغات روستاهای انبوه ونوده برعهده دارند.

تاریخ انار چینی سال روستای تاریخی انبوه شهر

به گزارش لقمه تاریخ انار چینی امسال، جمعه اخر ماه مهر از فصل پاییز ۲۹مورخ  / ۰۷ / اعلام شده است. این جشن در رودبار روستای انبوه برگزار می شود.
بر اساس این گزارش جشن انار یکی از مهم‏ترین مراسم محلی این روستاست. این جشن، در طلوع صبح روز جمعه (یکی از روزهای ۲۰ الی ۲۵ مهر) هر سال، با ندای «یا الله» پاکار کرپی ـ کسی که به مدت یک سال از طرف باغداران، برای نگهبانی از باغات انار انتخاب شده است ـ برگزار می‏شود. در این روز، تمام مردم روستا (حتی کسانی که بیرون از روستا زندگی می‏کنند) برای کمک و چیدن انار به روستا می‏آیند و با وسیله نقلیه به سمت باغات انار حرکت می‏کنند. انجام این مراسم تا غروب طول می‏کشد.

مسیر روستای انبوه

علاقمندان می توانند به دو طریق به این روستا دسترسی پیدا کنند.
دسترسی اول : بهترین و اسانترین راه برای گردشگران از شهر قزوین میباشد که از جنب صدا و سیما قزوین یا همان دانشگاه بین اللملی قزوین مستقیم به سمت بالا (اسماعیل اباد )امده و روستاهای زیبایی را هم در مسیرش خواهد داشت که اولی ان الولک و …..مسافت روستای انبوه تا شهر قزوین ۷۵ کیلومتر است . که ۵۵ کیلومتر اسفالت و ۲۰ کیلومتر هم خاکی دارد .

دسترسی دوم : این روستا از طریق شهرهای رودبار و لوشان -معدن سنگرود – جیرنده – ویه وناوه و تا گردنه نواخن هم جاده‏ آسفالت و بقیه حدود ۱۰ کیلومتر خاکی دارد قابل دسترسی است.
گفتنی است روستای انوه لقب تاریخی ترین روستای گیلان را ه خود اختصاص داده است.


آخرین اخبار
منبع: نوساز
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.