تازه‌ترین تحقیقات دربارهٔ درمان قوز قرنیه/ کاربرد آخرین تکنولوژی درمانی

۱۵ام بهمن ،

دکتر بهرام عین اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در آخرین تحقیقی که بر روی اشخاص مبتلا به قوز قرنیه داشتیم با کمک لیزر اثبات کردیم که این اشخاص تنها در قسمت قرنیه ضعف ندارند بلکه سایر بخش‌های چشم آنها نیز دارای ضعف است. 

رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: پیش از این تصور می‌شد که مشکل این اشخاص تنها در بخش قرنیه است اما در این تحقیق که برای اولین بار در جهان انجام شده است و از دو سال پیش به کمک مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر روی آن تحقیق صورت گرفته این موضوع را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: کسانی که چشم‌شان را لیزر می‌کنند برای اینکه فضای بین اتاق خلفی و اتاق قدامی چشم بسته نشود راه فرعی برایشان به کمک لیزر باز می‌شود. در این مطالعه ما دیدیم که میزان انرژی در اشخاصی که دچار قوز قرنیه می باشند و برای باز کردن راه انحرافی میان اتاق خلفی و اتاق قدامی چشم‌شان صرف می‌شود با میزان انرژی که به وسیله لیزر برای اشخاصی که به صورت عادی برایشان لنز کاشته می‌شود متفاوت است و همین نشان دهنده پایین بودن استحکام بافت چشم اشخاص مبتلا به قوز قرنیه است.



وی دربارهٔ تظاهرات بالینی قوز قرنیه اظهار داشت: قرنیه از الیاف کلاژن به هم بافته شده است و مقاومت این بافت ناشی از همین الیاف است. اگر دست به چشم بزنید یک مقاومتی را احساس می‌کنید این فشار داخل چشم به جدار منتقل می‌شود که یکی از این جدارها قرنیه است. این فشاری که وارد می‌شود در انسان‌های عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در بیماران دچار قوز قرنیه به سبب استحکام کم، ایجاد آستیگمات می‌کند و دید بیمار کاهش پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: پیشتر از این برای این بیماران عینک، پیوند جراحی و لنز پیشنهاد می‌شد اما اکنون استفاده از حلقه‌های خاصی تجویز می‌شود. حلقه‌هایی که در قرنیه قرار می‌گیرند و انحنا را کاهش می‌دهد تا دید کاهش پیدا نکند. این روشی است که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و در کشور ما نیز خوشبختانه برای درمان قوز قرنیه استفاده می‌کنیم هم توسط لیزر و هم توسط جراحی می‌توان این حلقه‌ها را در قرنیه کار گذاشت. با لیزر نیز تنها ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

وی یادآور شد: ما در این مطالعه به کمک لیزر ثابت کردیم که در بیماری قوز قرنیه بافت‌های دیگر چشم دچار مشکل می باشند . به زودی مقاله آن نیز منتشر می‌شود.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. ساناز:

    سلام من هم واقعا از زندگی سیر شدم و به کل اعتماد به نفسی برام نمونده و انگیزه ای برای ادامه زندگی با این وضعیت بینایی ندارم و بزرگترین ارزوم هم اینکه یه روز بدون عینک بتونم ببینم اخه با این بیماری قوز قرنیه با عینک هم دیگه نمیبینم تو رو خدا اگه راهی هست پیش روم بذارین.

  2. فریبا خانم:

    سلام.من بالاخره متوجه نشدم درمان قطعی برای درمان قوز هست یا نه؟از عینک خسته شدم.اعتماد بنفسم رو آورده پایین….تو بچگی خیلی مسخرم کردن…دلم میخاد روزی بیاد که بی عینک ببینم.خدایاااااااا

  3. عبداللهی:

    باعرض سلام وخسته نباشید
    موضوعی رادررابطه با اصطلاح اتوی قرنیه شنیده ام که روش جدیددرمانی است.درموردصحت وسقم آن اطلاعاتی میخواستم.ممنون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.