تازه‌ترین خبرها از خانه هنرمندان

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

رونمایی کتاب˝ موسیقی ایرانی‌شناسی˝، اجرای زنده نمایش رادیویی و برگزاری کارگاه ˝انسان‌شناسی طراحی، رنگ و گرافیک˝ از تازه‌ترین خبرهای خانه هنرمندان ایران است.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، کتاب “موسیقی ایرانی‌شناسی” به قلم خسرو جعفرزاده سه شنبه ۲ اردیبهشت در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

در ابتدای این نشست نادر مشایخی با اشاره به اهمیت انتشار یافتن این کتاب برای فضای آموزشی و آکادمی در ایران گفت: این کتاب شاید تا به امروز اولین کتابی باشد که تعریفی علمی از تئوری موسیقی در اختیار ما گذاشته است. این کتاب در بخش‌های مختلف خود به شناخت علمی موسیقی ایرانی پرداخته است، موضوعی که کمبود آن همواره در فضاهای آموزشی ما دیده می‌شد، امیدوارم این کتاب در مدارس تخصصی و دانشکده‌های موسیقی از طریق استادان به دانشجویان تدریس و ارائه شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هنر موسیقی با تئوری موسیقی در حال تعریف شدن است، آنچه که تا به امروز بیشتر در ایران وجود داشته است، توجه به هنر موسیقی بوده است که در آن تفسیر‌های مختلفی وجود دارد، اما از سوی دیگر در تئوری موسیقی، تفسیر‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند و استادان موسیقی سلیقه‌های گوناگون را کنار گذاشته و با زبانی دقیق به سراغ موسیقی می‌روند و می‌کوشند زبان موسیقی را به زبان علمی نزدیک کنند.

استاد خسرو جعفرزاده نیز با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکردی علمی به موسیقی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی از دیرباز در فضایی عامیانه به سر برده است، حتی در دانشگاه‌ها و موسسات تخصصی موسیقی نیز زبان علمی وجود نداشته است، حتی استادان نیز برای تدریس موسیقی از زبان عامیانه استفاده می‌کردند و فکر می‌کردند آموزش تئوری علمی موسیقی لزومی ندارد، شاید از این طریق نیز آموزش موسیقی صورت می‌گرفت ولی برای درک دقیق موسیقی و آنچه که تا به امروز در موسیقی ما قبل است، ما نیازمند داشتن یک رویکرد علمی به موسیقی ایرانی هستیم تا بتوانیم ماندگاری آن را برای نسل‌های بعدی نیز تضمین کنیم.

جعفرزاده در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی این کتاب اشاره کرد و گفت: در چند دهه قبل، عده‌ای از استادان موسیقی به تدوین تئوری “موسیقی ایرانی” پرداخته‌اند و کتاب‌های بسیار بسیاری هم در این زمینه تا به امروز انتشار یافته است، اما نتیجه چنین است که هر تئوری‌پردازی به زبان خاص خودش و با استفاده از اصطلاحات و واژه‌هایی به مفاهیم خاص خودش، به تعریف و توضیح موسیقی ایرانی پرداخته و زبان مشترک علمی در حیطهٔ موسیقی ایرانی موجود نیست. از طرف دیگر، مشکل اساسی گفتمان موسیقی ایرانی در این است که در زیستگاهی عامیانه شکل یافته و به سر می‌برد و در نتیجه گفتمانی عامیانه است. در آسان‌ترین تعریف، گفتمان عامیانه مقابل گفتمان علمی است و فقط به محدوده فرهنگ موسیقی ایران اختصاص ندارد. اما در مورد موسیقی ایرانی عامیانگی فضای نشریات تخصصی و تئوری پردازی‌ها و رساله‌های دانشگاهی هم اشغال کرده است، ما یعنی همه کسانی که دربارهٔ موسیقی ایرانی قلم می‌زنند، در این فضای عامیانه گفتمان موسیقی تفکر کرده‌اند. تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر در این است که می‌کوشد از فضای عامیانه خارج بیاید و از زبان علمی موسیقایی استفاده کند.

کتاب “موسیقی ایرانی‌شناسی” به قلم استاد خسرو جعفرزاده از سوی انتشار یافتنات هنر موسیقی با قیمت ۱۵ هزار تومان وارد بازار شده است.

اجرای زنده نمایش رادیویی در خانه هنرمندان ایران

همزمان با هفتاد و چهارسالگی رادیو، آیین افتتاح اجرای زنده نمایش رادیویی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به مناسبت چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیو آیین افتتاح اجرای زنده نمایش رادیویی با حضور مدیران رادیو نمایش در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت حضور در این برنامه می‌توانند پنجشنبه ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه نمایند.

کارگاه انسان‌شناسی طراحی، رنگ و گرافیک

معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان و پایگاه اینترنتی “انسان‌شناسی و فرهنگ” کارگاه انسان‌شناسی طراحی، رنگ و گرافیک را ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۱ تا ۲۰ در تالار استاد امیرخانی برگزار می‌کنند. مدرس این کارگاه دکتر ناصر فکوهی خواهد بود.

هدف از این کارگاه ارائه چشم اندازی از مباحث انسان‌شناسی در رابطه با مفاهیم رنگ (در معنای محلی و جهانشمول آن)، طراحی در قالب‌های سنتی و مدرن و نیز گرافیک به مثابه تالیفی فرهنگی اختصاص دارد. در این کارگاه تلاش می‌شود مخاطبان با تاثیر متقابلی که فرهنگ‌ها با موضوع رنگ و طراحی دارند، آشنا شوند. موضوع‌هایی چون درک از مفاهیم رنگ و طراحی و کاربردهای آن در چشم اندازهای تاریخی و جوامع باستانی و پیرامونی و به ویژه در جهان امروز از مسائل دیگری است که در این کارگاه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مخاطبان می‌توانند طیف گسترده‌ای از دانشجویان تا علاقمندان حرفه‌ای باشند که با مشارکت خود بر غنای مباحث بیافزایند و به ویژه امکان همکاری‌های آتی بین رشته‌ای را فراهم کنند. شرکت کنندکان در کارگاه افزون بر دریافت گواهی نامه از خانه هنرمندان و پایگاه اینترنتی “انسان‌شناسی و فرهنگ”، می‌توانند وارد تعامل با پایگاه اینترنتی “انسان‌شناسی و فرهنگ” شده و تجربه خود را در کارگاه با مشارکت در یک تجربه نوشتاری و تحلیلی در پایگاه اینترنتی ادامه دهند و همچنین آن را در قالب نشست‌های تخصصی مشترک با پایگاه اینترنتی “انسان‌شناسی و فرهنگ” و معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان در خانه هنرمندان ارائه دهند.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.