تازه‎ترین برآورد موسسه علوم و امنیت بین‎المللی از “نقطه فرار” در برنامه هسته‌ای ایران

فروردین ۱۴۰۳

موسسه علوم و امنیت بین‎المللی برآورد کرده است سریع ترین زمانی که ایران می‌تواند اورانیوم لازم برای یک سلاح هسته‎ای را غنی کند، بین ۱ تا ۱٫۶ ماه است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ممتاز نیوز، به نقل از ایران هسته‌ای موسسه علوم و امنیت بین‎المللی برآورد کرده است سریع‎ترین زمانی که ایران می‎تواند اورانیوم لازم برای یک سلاح هسته‌ای را غنی کند، بین ۱ تا ۱٫۶ ماه است.

این موسسه که تامین کننده برآوردهای فنی دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران برای دولت آمریکا و جامعه اطلاعتی این کشور است، در این گزارش که روز پنج شنبه ۲ آبان (۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) انتشار یافته ادعا کرده است ایران می‎تواند در این فاصله زمانی به نقطه فرار (Breackout) برسد.

متن اصلی این گزارش را در اینجا و خلاصه آن را اینجا ببینید.

این گزارش تاکید می‎کند که تخمین خود را صرفا با توجه به این مسئله که ایران در چه زمانی می‎تواند ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصد تولید کند انجام داده و این موضوع را که چقدر طول می‎کشد تا ایران بتواند این مواد را تبدیل به یک کلاهک قابل نصب روی موشک کند، در برآورد خود وارد نکرده است.

موسسه علوم و امنیت بین امللی در این گزارش که به قلم دیوید آلبرایت و همکارانش نوشته شده همچنین نسبت به سرعت روند نصب ماشین‎های سانتریفیوژهای ایران اخطار داده است.

این موسسه ادعا کرده ایران می‎تواند پس از تهیه این مقدار مواد هسته‎ای از پیمان ان پی تی خارج شده و بازرسان را اخراج کند و سپس به سمت ساخت سلاح حرکت نماید.  

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.