تاسیس سه رشته جدید جغرافیا در مقطع دکترا

۲۹ آبان ،

سرپرست کمیته برنامه ریزی جغرافیا گفت:این کمیته از سال ۱۳۸۶ فعالیت تازه خود را آغاز کرده در گام اول اقدام به بازنگری تمامی سرفصل های قدیمی رشته های علوم جغرافیا نمود.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در این نشست دکتر محمد رضا حافظ نیا اظهار داشت : : در سال ۱۳۸۶ کمیته برنامه ریزی علوم جغرافیا اقدام به ایجاد اصولی شامل به هنگام بودن ، هویت گرایی رشته ای ،کاربردی بودن ،انعطاف پذیری ،پویایی ،تجربه سازی ،تخصص گرایی، سیستماتیک بودن و اصل توسعه مشارکت اساتید جغرافیا در روند برنامه ریزی درسی نمود.
وی افزود: برای تدوین برنامه ها لازم بود مبادی را تعریف نماییم که برای این کار از ۵ منبع تجربه برنامه ریزی در ایران ، تجربه های جهانی در این زمینه ، توجه به نیاز بازار کار در ایران و خرد جمعی اعضای کمیته برنامه ریزی که شامل ۱۳ تن از اساتید مالک نظر در این رشته می گردد استفاده کردیم.

دکتر حافظ نیا گفت: کمیته برنامه ریزی جغرافیا کارهای برنامه ریزی خود را در دو بخش بازنگری برنامه موجود  و تاسیس رشته های تازه انجام داد و در مقطع کارشناسی ۱۲ رشته مستقل در علوم جغرافیا مصوب می باشند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۱۵ رشته وجود دارد که ۸ رشته بازنگری شده و ۷ رشته تازه نیز ایجاد گردیده است.

وی همچنین رشته های بازنگری شده را شامل رشته آب و هوا شناسی ،ژئومورفولوژیک، سنجش از راه دور و جی ای اس ، جغرافیای سیاسی ، جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، جغرافیا وبرنامه ریزی روستایی ،جغرافیا وبرنامه ریزی گردشگری و جغرافیای نظامی عنوان کرد .

دکتر حافظ نیا در ادامه رشته های تازه را که در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس شده اند جغرافیای زیستی ، جغرافیای پزشکی ،جغرافیای ژئوپولتیک ،آمایش سرزمین ، مخاطرات محیطی و طبیعت گردی عنوان کرد.

وی افزود:در مقطع دکتری نیز رشته های که بازنگری شده اند جغرافیای سیاسی در دو گرایش ،جغرافیای برنامه ریزی روستایی ، آب و هوا شناسی و ژئومورفولوژی است.
دکتر حافظ نیا در پایان گفت: سه رشته تازه در مقطع دکتری ایجاد شده اند که شامل جغرافیا و برنامه ریزی شهری، سنجش از راه دور و جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می گردد./ح
    
   


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.