تاسیس’بانک سلول های بنیادی دندان شیری’ در کشور ضروری است

دکتر ‘نصرت نوربخش’ روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا افزود:دندان شیری یکی از منابع مناسب برای استخراج سلول های بنیادی(Stem Cells) است که می تواند در درمان بسیاری از بیماریها کاربرد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای دنیا دارای این بانک هستند، تصریح کرد: هر انسان می تواند ۲۰ دندان شیری خود را در این بانک ذخیره و نگهداری کند تا هنگام ضرورت از سلولهای بنیادی استخراج شده از آن برای پیوند به بیماران استفاده کرد.

وی اظهار داشت:دانشکده دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال رایزنی با ستاد توسعه سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه ‘رویان’ برای تاسیس بانک دندان شیری است.

این پژوهشگر، حمایت مالی و اطلاع رسانی را از موارد ضروری در راه اندازی بانک دندان شیری برشمرد و گفت: لازم است اطلاع رسانی مناسبی در باره این کار و واقعیات آن صورت گیرد تا انتظارات بیش از حد برای مردم ایجاد نشود.

نوربخش با اشاره به هزینه های سنگین نگهداری سلولهای بنیادی افزود: هزینه بانک های جهانی برای نگهداری هر دندان شیری حدود ۸۰۰ دلار در سال است که جامعه ما نمی تواند چنین هزینه ای را پرداخت کند.

وی خواستار حمایت دولت برای تاسیس این بانک به صورت عمومی در کشور شد تا هزینه های آن برای مردم کاهش یابد.

استادیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در زمینه سلولهای بنیادی گفت:محققان مرکز تحقیقات ‘پروفسور ترابی نژاد’ این دانشکده موفق به تولید سلولهای عصبی از سلولهای بنیادی دندان شیری شده اند.

وی با اشاره به اینکه نتایج حاصل از این تحقیق در یک مقاله بین المللی ISI در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است، افزود: این پژوهشگران همچنین موفق به تولید سلولهای چربی استخوان از دندان شیری شده اند.

به گفته نوربخش، اصفهان در زمینه سلولهای بنیادی دندان شیری در کشور پیشتاز است.

وی یادآور شد:تحقیقات در باره سلولهای بنیادی در دانشکده دندانپزشکی اصفهان از حدود هشت سال گذشته آغاز شد. استادیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سلولهای تولید شده از سلولهای بنیادی در درمان بیماریهایی مانند دیابت، پانکراس، پارکینسون و قطع نخاع کاربرد دارد.

وی همچنین در باره کاربرد سلولهای بنیادی در دندانپزشکی اظهار داشت: ترمیم طبیعی دندان به جای استفاده از مواد شیمیایی و کاهش درد و هزینه های دندانپزشکی از مزیتهای این کار است.

ت/۷۱۴۸/۱۰۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۹۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. شهریاری:

    با سلام
    به نظر میرسد ذکر تاریخ برای اخبار علمی مشابه خبر فوق بسیار مهم باشد.لطفا تاریخ را ذکر کنید.این خبر ذهن را به این سمت هدایت میکند که ایا اکنون این تکنولوژی در ایران هست یا نه…تا چه زمانی نبوده….
    چه بسا با پیشرفت سریع علم راه های نگهداری ارزانتری یافت شده و این امکان فراهم شده باشد..

  2. ابراهیم:

    باتوجه به روند رو به رشد بیماری های صعب لاعلاج وپیشرفت های پزشکی جهت درمان آنها با استفاده از سلول های بنیادی ضرورت تشکیل بانک این سلول‌ها ضروری وحیاتی است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.