تاسیس بانک ژنتیک برای جمع آوری اطلاعات مجرمان خطرناک

دانش > دانش
رئیس سازمان پزشکی قانونی از راه اندازی ۱۰ مرکز منطقه‌ای آزمایش ژنتیک تا پایان امسال خبر داد و گفت: تشکیل بانک ژنتیکی مجرمان خطرناک گام نخست این کار بزرگ است.

دکتر احمد شجاعی در گفتگو با مهر گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه برای پزشکی قانونی تکلیف شده که بانک ژنتیک را در کشور راه اندازی کند. در این رابطه از سال گذشته مقدمات کار انجام شده است و تا پایان امسال ۱۰ مرکز منطقه‌ای انجام آزمایش‌های اولیه ژنتیک در کشور راه اندازی می شود.

moreبانکی برای ژن‌های افراد مجرم، بی‌گناه و گمنام

به گفته شجاعی، در نخستین گام اطلاعات ژنتیکی مجرمان خطرناک جمع آوری می‌شود و هر ساله اطلاعات ژنتیکی مجرمان جدید به این بانک اضافه می‌شود. بانک هویت ژنتیک از جمله ابزارهای کاهش وقوع جرم در کشور است. زمانی که یک مجرم بداند که همه اطلاعات ژنتیکی او در این بانک وجود دارد دیگر به راحتی قبل مرتکب جرم نمی‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: با تهیه این بانک می‌توان با کشف کوچکترین اثر بیولوژیکی مثل بزاق دهان، مو، لکه خون و ترشحات و… در صحنه جرم هویت مجرم را شناسایی کرد. تجربه در کشورهایی که این بانک ژنتیکی را تهیه کرده اند نشان می‌دهد آمار وقوع جرم و جنایت در این کشورها کاهش یافته است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.