تاکید بر اولویت بندی و برآورد نیازهای “پژوهشی” و “راهبردی” “صنایع دریایی” کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اولویت بندی و برآورد نیازهای پژوهشی و راهبردی صنایع دریایی کشور و اطلاع رسانی برنامه ها و نتایج پژوهش های کاربردی دریایی از ضروریاتی است که باید بیش از قبل میان دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا ؛ رئیس کارگروه تخصصی امور پژوهشی و فناوری شورای عالی صنایع دریایی کشور در پنجمین جلسه از نشستهای این کارگروه  ضمن تشریح عملکرد و اقدامات با اشاره به کمبودهایی که در راستای توسعه صنایع دریایی کشور وجود دارد تصریح کرد: انجام برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت، تنظیم قوانین، ارائه آیین نامه های جدید و اصلاح آیین نامه های ایجاد کننده مشکلات در زمینه امور پژوهشی و فناوری دریایی از اقداماتی است که باید به اجرا درآید.

«جبل عاملیان» با تاکید بر نقش این کارگروه تخصصی در اجرای فعالیتها افزود:  برای کمک به دستیابی اهداف شورای عالی صنایع دریایی کشور  نیاز به مشارکت جدی بخش های دریایی از دستگاه های اجرایی مختلف داریم .

همچنین اهمیت تخصیص بودجه مستقل و مناسب برای دبیرخانه شورای عالی، به منظور پشتیبانی از انجام کارهای پژوهشی دریایی از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه هر کدام از نمایندگان دستگاههای اجرایی به تشریح عملکرد و اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دریایی پرداختند .

براین اساس؛« چگینی»  رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به اهمیت و جایگاه دریاها و اقیانوس ها، به نیازمندی امروز کشور به توسعه معطوف به دریاها و اقیانوس‏ها، تاکید کرد.

ارائه  شاخص‏ها و آمارهایی در زمینه فعالیت‏های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین صنعت و مباحثی در خصوص صنایع دریایی در نقشه جامع علمی کشور و وارد شدن مباحث دریایی در کتاب ها و دروس مقاطع تحصیلی مختلف نیز از جمله دیگر موضوعات مطروحه دراین جلسه بود.

در ادامه این نشست نمایندگان ندسا، نداجا و سایر اعضاء به موضوع ضعف کارهای پژوهشی و فرهنگی دریایی در کشور، علی رغم تلاش های صورت گرفته پرداختند .

براین اساس؛  نیاز مبرم کشور به هماهنگی بیشتر و ساماندهی فعالیت های پژوهشی دریایی و نیز پرهیز از ایجاد ساختارهای موازی در امور پژوهشی دریایی مورد تاکید قرار گرفت  و ضرورت ایجاد سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات- http://www.semat.ir) که به منظور گردآوری و نشر اطلاعات علمی و پژوهشی  دریایی به اجرا درآمده است مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این نشست ؛  نماینده فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی مشکلات بورسیه شدن دانشجویان دریانوردی و هزینه بالای تربیت نیروی انسانی در این رسته و نحوه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان و تقویت فعالان در این رشته تحصیلی را مورد اشاره قرار داد.

به گفته کارشناسان حاضر دراین نشست ؛  تبیین محدودیت های قانونی در این زمینه و  نیاز به اخذ مصوبه در شورای عالی صنایع دریایی کشور برای حل این مشکلات از ضروریاتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

براین اساس؛ در این راستا مقرر شد گروه ویژه ای در شورای عالی برای بررسی مشکلات دریانوردی در ایران به ویژه آموزش های مهارتی و تربیت دریانوردان، با مشارکت نمایندگان تعیین شده تشکیل شود.

در این نشست کارگروه تخصصی امور پژوهشی و فناوری شورای عالی صنایع دریایی کشور به منظور همفکری، دریافت نظرات و پیشنهادات صاحب‏نظران دریایی کشور در حوزه مباحث توسعه فعالیت های دریایی، نیازسنجی دقیق و اولویت بندی امور در دستگاه های اجرایی کشور، اطلاع رسانی از برنامه ها و دستاوردهای پژوهش کاربردی متناظر با آن، اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.