تاکید معاون اول رییس‌جمهور بر اهتمام دولت برای تکمیل زیرساخت‌های لازم در جهت توسعه ترانزیت

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت – ۱۲:۲۷:۵۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه و استثنایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران مانند یک پل و نقطه اتصال آسیا، اروپا و آفریقا را به یکدیگر متصل می‌کند و از این رو یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تکمیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه ترانزیت در کشور است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، محمدرضا رحیمی در جریان سفر به بیرجند در همایش بین‌المللی «خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق» اظهار کرد: ترانزیت یکی از موضوعات مهمی است که در دولت نهم و دهم توجه ویژه‌ای به آن شد و رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.
معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که «در جهان ارزش تجاری جابجایی کالا و ترانزیت سالانه حدود ۱۶ هزار میلیارد دلار است» گفت: سهم کشورهای آسیایی از این میزان تنها ۵ هزار و ۳۰۰ هزار دلار است که اگر این رقم در میان کشورهای آسیایی تقسیم شود درآمد ناچیز و کمی خواهد شد.
رحیمی تصریح کرد: ایران و کشورهای همسایه باید تلاش کنند با توسعه ترانزیت و هموار کردن مسیر، سهم خود را از درآمدهای ترانزیتی افزایش دهند، چراکه در زمینه حمل و نقل کالا، تمامی کشورهایی که در مسیر عبور قرار می‌گیرند از سود و مزایای ترانزیت بهره مند خواهند شد.
معاون اول رییس‌جمهور در ادامه جاده ابریشم را یکی از محورهای مهم و مصادیق بارز ترانزیت دانست و با بیان این‌که «جاده ابریشم از دیرباز مسیر تردد و حمل و نقل کالا توسط تجار و بازرگانان بوده است» گفت: امروز تجار و بازرگانان بدنبال راه‌هایی برای کوتاه شدن مسیر ترانزیت کالاهای خود هستند و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که می‌تواند با برنامه ریزی‌های مناسب نقش موثری در زمینه کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالاها و کاهش هزینه حمل و نقل ایفا کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق آب‌های آزاد به کشورهای آسیای میانه متصل است و بسیاری از کشورهای عربی بویژه عمان تمایل دارند از این مزیت ایران استفاده کرده و برای کوتاه شدن مسیرهای خود از ایران عبور کنند.
رحیمی همچنین توسعه راه آهن و تکمیل خطوط ریلی را در جهت تسهیل و تسریع در ترانزیت مهم و ضروری خواند و افزود: برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی لازم است سرمایه‌گذاری فراوانی انجام شود که دولت در تلاش است در این راستا اقدام کند.
معاون اول رییس‌جمهور از کشورهای همسایه خواست با همفکری و همراهی یکدیگر راه را برای گسترش همکاری‌های ترانزیتی و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از حمل و نقل و ترانزیت افزایش دهند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۷۱۲۲۷۵۳۷۲۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.