تاکید ایران بر جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای

به گزارش ایرنا، ‘علی اصغر سلطانیه’ که در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای سخن می گفت، تاکید کرد: اگر معاهده ان پی تی به طور کامل اجرا شود می تواند در صلح و امنیت بین المللی ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخچه اشاعه سلاح های هسته ای با تولید، آزمایش و استفاده از چنین سلاح هایی توسط ایالات متحده آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم آغاز شد و به یک واکنش زنجیره ای و اشاعه بیشتر این تسلیحات به دیگر کشورهای در جریان جنگ سرد منجر گردید.

سلطانیه با اشاره به موارد متعدد عدم پایبندی برخی کشورهای دارنده سلاح هسته ای همچون آمریکا ، فرانسه و انگلستان به تعهدات عدم اشاعه طبق ماده یک معاهده، افزود: استقرار صدها سلاح هسته ای تاکتیکی آمریکا در خاک کشورهای اتحادیه اروپا نقض آشکار معاهده توسط آمریکا و کشورهای میزبان محسوب می شود.

سفیر ایران در آژانس همچنین با انتقاد از رژیم های کنترل صادراتی ایجاد شده توسط کشورهای غربی که فراتر از مفاد معاهده به ایجاد محدودیت ها در تبادل فناوری هسته ای می پردازند، گفت: همکاری این گروه های کنترل صادراتی با کشورهای غیرعضو معاهده که دارای برنامه تسلیحات هسته ای فعال هستند نمونه بارز نقض معاهده ان پی تی و توافقات کنفرانس های بازنگری این معاهده می باشد.

سلطانیه از همکاری هسته ای آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و انگلستان با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد و این همکاری را نقض تعهدات این کشورها بر اساس ان پی تی خواند.

سلطانیه با اشاره به درز اطلاعات محرمانه از دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: چنین روندی موجب به خطر افتادن امنیت ملی کشورهای عضو و نیز اشخاص و دانشمندانی است که با بازرسان آژانس همکاری دارند و لذا این روند باید هر چه زودتر تصحیح شود.

اروپام ۱۳۴۴/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۱۸۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.