تاملی بر سود ودیعه حج تمتع و عمره مفرده

۲۷م اسفند ،

بینا- از دهه ۶۰ که سازمان حج، اوقاف و امور خیریه در خیابان نوفل لوشاتو مستقر بود، بانک ملی ایران یعنی نماد و مظهر استقلال اقتصادی کشور هم به عنوان یک سازمان همیار، امر ثبت نام از مشتاقان زیارت حرم امن الهی را عهده دار و حتی در دیار وحی همراه و همگام با زائرین، خدمات بانکی و ارزی به این عزیزان ارائه می داد چرا که کارکنان متدین بانک ملی ایران به امر الهی حج نه به عنوان یک فعالیت بانکی بلکه همواره به عنوان یک رسالت دینی و فرهنگی نگریسته اند.

مصداق بارز این مدعا
الف) ارائه خدمت به بالغ بر یک میلیون  و یکصد هزار زائر حج تمتع ثبت نام شده طی سال های ۶۰ الی ۸۰  و ثبت نام بیش از یک میلیون نفر زائر تمتع طی سال های ۸۰ به بعد منتهی به اعلام توقف ثبت نام  ها توسط سازمان محترم حج و زیارت در سال ۱۳۸۶
ب) ثبت نام و دریافت وجوه مابه التفاوت هزینه سفر از متقاضیان عمره مفرده با رقمی بالغ بر شش میلیون نفر و راهیان عتبات عالیات با ارقام چند میلیون نفری طی دو دهه قبل، حتی بدون دریافت کارمزد متعارف بانکی
ج) ارائه تخفیفات ارزی قابل توجه به مشتاقان زیارت بیت اله الحرام در راستای اجری فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری از گران شدن هزینه سفر. توضیح اینکه این اقدام طی یک دهه قبل صرفاً توسط بانک ملی ایران که به لحاظ ماهیت وجودی تاسیس بانک و بازوی اقتصادی دولت بودن، انتفاع صرف و بانکداری متعارف اولویت اول بانک نبوده ‏‏،انجام شده است. مصداق عینی دیگر  این مدعا میزان و ابعاد  خدمت رسانی بانک در توزیع هدفمند یارانه ها و سایر پروژه های ملی است.
د) ارائه خدمات ویژه فرهنگی ، آموزشی، رفاهی و حمایتی از زائران عزیز خود سرفصل دیگری است که انشاء اله در مصاحبه ها به آن پرداخته خواهد شد.
ه) نکته حائز اهمیت که شاه بیت این جوابیه، به منظور تنویر افکار عمومی و سپرده گذاران عزیز حج می باشد اینکه طبق مستندات موجود و قابل رویت برای اصحاب محترم رسانه، بانک ملی ایران از دوره ای که پرداخت سود به ودیعه سپرده گذاران عزیز حج و عمره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردید، سود مصوب شورای پول و اعتبار همراه با اصلاحیه های سنواتی نرخ سود را برای کلیه ودیعه گذاران حج و عمره اعمال نموده و حتی برای ثبت نام شدگان قبل از مصوبه بانک مرکزی نیز سود متعارف بانکی تعیین و پرداخت نموده است. نمونه بارز آن پرداخت سود به سیصد هزار نفر ثبت نام شدگان  سال ۷۷  (بدون هیچ گونه قرارداد سپرده گذاری) بوده است.
در حال حاضر نیز به کلیه ودیعه گذاران تمتع و عمره به نسبت مدت توقف وجه، سود بلند مدت  ( ۱۷ و ۲۰%)، مترادف آنچه در سیستم بانکی کشور اعمال می گردد، پرداخت می شود بنابراین ذکر عبارت سود ۷% برای سپرده بلند مدت در مصاحبه انجام شده ، صحیح نیست.
آنچه که می توان بر این جوابیه افزود اینکه خداوند متعال شکور است. یعنی از عمل بنده قدردانی می کند و لذا قدردانی و اندازه شناسی از مصادیق شکر است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.