تامین اجتماعی موسفیدها را تامین نمی کند

۳۰اردیبهشت،
ممتاز نیوز : میان همه بدقولی‌هایی که هر روز صورت می‌گیرد، عمل نکردن به وعده پرداخت حقوق بازنشستگان غم‌انگیزتر است؛ در حالی که عزیزدولتخواه رییس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی اوایل امسال از افزایش ۲۵ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و اعمال آن در اردیبهشت ماه خبر داد، رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌کند که این سازمان زیر قول خود زده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ بر اساس اعلام دولتخواه، قرار بود افزایش ۲۵ درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از اول فروردین ماه اعمال و اردیبهشت تمام معوق‌ها نیز به مستمری‌بگیران پرداخت ‌شود. تامین اجتماعی محقق نشدن این وعده را گردن کسر بودجه انداخته‌اند، مشکلی که با توجه به افزایش سالانه ۱۰ درصد بر شمار بازنشستگان باید مورد رسیدگی جدی قرار گیرد. البته علی‌اکبر خبازها، رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی کمبود بودجه را رد می‌کند و می‌گوید:‌ سازمان تأمین اجتماعی بودجه و اعتبار کافی برای پرداخت افزایش حقوق دارد؛ زیرا سعید مرتضوی که در رای سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، سال قبل گفته بود که حقوق یک سال مستمری‌بگیران را ذخیره دارد و می‌تواند پول آنان را بدهد.

این سازمان بد قول
رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از بدقولی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: قرار بود افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت ماه پرداخت شود؛ اما مدیران این سازمان زیر حرف خود زده‌اند. خبازها تاکید می‌‌کند: آنچه ما در مورد زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان اعلام می‌کنیم از زبان مدیران سازمان تأمین اجتماعی است و موردی را خودسرانه عنوان نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران افزایش حقوق بازنشستگان را پیگیری می کنیم، می‌افزاید: معاون اداری مالی، مسئول مستمری‌بگیران، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان، هر یک تاریخ و زمان‌های متفاوتی را برای پرداخت افزایش حقوق اعلام کردند که تا کنون عملی نشده است. رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تاکید می‌کند: به تازگی نیز مدیرعامل تأمین اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان در مرداد ماه خبر داده است؛ در حالی که در سال‌های قبل نیز این مابه‌التفاوت تا تیر پرداخت می‌شد.

افزایش ۲۵ درصدی در کنار تورم ۸۰ درصدی
خبازها به همین افزایش ۲۵ درصدی حقوق بازنشستگان که پرداخت نشده، نیز معترض است و می‌گوید: باید مستمری بازنشستگان نیز با توجه به نرخ تورم ۳۱ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، همین درصد افزایش می‌یافت که این‌گونه نشد به همین سبب چنانچه تا زمان پرداخت‌ها افزایش حقوق بازنشستگان ۳۱ درصد محاسبه و اعمال نشود، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.خبازها می‌افزاید: متأسفانه مسئولان تأمین اجتماعی در مورد زمان پرداخت افزایش مستمری بازنشستگان زیر حرف خود زده‌اند که این اصلاً خوب نیست به همین سبب ما به عنوان حامی بازنشستگان پیگیر موضوع خواهیم بود و اگر حقوق‌ها در ماه آینده پرداخت نشود، به صورت قانونی اقدام خواهیم کرد.

ورشکستگی در کار نیست
در حالی که مدیران ارشد تأمین اجتماعی محقق نشدن وعده افزایش حقوق بازنشستگان و معوق‌های آنان را نبود بودجه و احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی اعلام می‌کنند یک کارشناس ارشد رفاه و تأمین اجتماعی با اشاره به این که ورشکستگی تأمین اجتماعی صحت ندارد می‌گوید: این سازمان منابع و درآمد کافی برای پرداخت حقوق بازنشستگان در اختیار دارد.

مرتضی نظرخانی ادامه می‌دهد: دربارهٔ ورشکستگی تأمین اجتماعی از ۱۰ سال قبل حرف و سخن بسیار بوده است؛ اما چنین چیزی صحت ندارد؛ سازمان سرمایه و دارایی‌های بسیاری در اختیار دارد که متأسفانه به سبب ضعف مدیریت نمی‌تواند به درستی از آن برای رفاه حال بیمه شدگان استفاده کند.

حقوق بازنشستگان باید ۳۱ درصد افزایش یابد
خانی نیز از منتقدان افزایش ۲۵ درصدی حقوق بازنشستگان است و رقم عادلانه و البته در حد توان تأمین اجتماعی را، ۳۱ درصد افزایش می‌داند و می‌گو‌ید:‌ بر اساس تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است حقوق بازنشستگان باید ۳۱ درصد افزایش می یافت، اما مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اعلام اینکه منابع کافی برای پرداخت این میزان حقوق را ندارد، افزایش مستمری‌ها را ۲۵ درصد اعلام کرده است.

این کارشناس ارشد رفاه و تأمین اجتماعی تاکید می‌کند: چگونه است که سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های تبلیغات و شام و نهار همایش های شرکت‌های وابسته به خود از جمله رایتل را می‌تواند، پرداخت کند؛ اما حقوق بازنشستگان را نمی‌تواند؟ به نظر می‌رسد باید در سازمان تأمین اجتماعی فردی که سابقه مدیریت در این حوزه را دارد و از تحصیلات مرتبط برخورداراست در راس کار قرار گیرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.