تامین یارانه‌ با افزایشی بهای گاز؟!

۳۱فروردین۱۳،


ماجرا از آنجا آغاز می گردد که فروردین ماه سال جاری در بعضی از قبوض گاز مشترکان خانگی تغییرات تازهی به نام “متفرقه یا بدهی متفرقه” بعضا با رقم‌های چند صد هزار تومانی درج شده که نگرانی‌های مشترکان را در پی داشته است.

در اولین صورت حساب گازی که برای مشترکان خانگی و تجاری در فروردین ماه سال جاری صادر شده است، بند تازه به نام “بدهی متفرقه” در بعضی از قبوض گاز گنجانده شده است که بعضا مبلغ این بند متفرقه بیش از کل صورت‌حساب گاز مشترک خانگی یا تجاری است.
یعقوب‌علی حسن نیا دربارهٔ تغییرات تازه اعمال شده در قبوض گاز خانگی، گفت: برای اولین بار سامانه قدیمی مشترکان شرکت گاز استان تهران تغییر یافته است و سامانه تازه در شرکت گاز استان تهران نصب و راه اندازی شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با اعلام اینکه بند متفرقه در قبوض تازه گاز دیگر درج نخواهد شد، تصریح کرد: سبب درج این بند متفرقه مطابق با میزان بدهی معوق دوره قبلی مشترکان گاز بوده است. در ادامه سال جاری مشترکان گاز خانگی در قبوض خود چنین بندی را ملاحظه نخواهند کرد.

آیا افزایش هزینه قبض‌ها با یارانه‌ها رابطه‌ای دارد؟

با این وجود، یک محاسبه آماری و برآوردی نشان می دهد هم اکنون حدود ۲٫۵ میلیون مشترک خانگی در استان‌های تهران و البرز از نعمت گاز طبیعی بهره مند می باشند در صورتی‌که متوسط گازبهای هر مشترک در فروردین ماه سالجاری حدود ۴۰ هزار تومان بابت بدهی متفرقه افزایش یابد، در مجموع یک بار مالی حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد می کند.

بر این اساس، با این بار مالی حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی می توان یارانه نقدی (معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر ماه) حدود ۲٫۲ میلیون نفر ایرانی را پرداخت کرد. 

از سوی دیگر، دی ماه سال ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، با دستور رئیس جمهور هزینه آبونمان از صورت حساب مشترکان خانگی شهری و روستائی حذف شد.
بر این اساس، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی در تمامی شهرها و روستاهای کشور به ازای صدور هر قبض ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت، با این وجود از ابتدای مهر ماه سال هزینه آبونمان مجددا به قبوض گاز مشترکان خانگی بازگشته است.

در همین حال، مسئولان شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه اضافه شدن مجدد هزینه آبونمان به قبوض گاز مشترکان مطابق با دستور ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام گرفته است، تاکید کرده بودند: این هزینه صرف تعمیر، نوسازی و نگهداری شبکه‌های خطوط لوله انتقال، توزیع و تغذیه گاز شهری و روستائی مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، با اضافه شدن مجدد آبونمان به قبض گاز مشترکان در هر دوره ۳۵ روزه معادل ۲۰ تا ۲۳ میلیارد تومان به درآمدهای گازی دولت افزوده می گردد.

با احتساب، یارانه ماهانه ۴۵۵۰۰ تومانی هر ایرانی با افزوده شدن مجدد هزینه آبونمان به قبوض گاز، دولت می تواند از محل این درآمد تازه یارانه نقدی بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در هر دوره تامین و پرداخت کند.

توصیه شرکت گاز به‌دارندگان قبوض نجومی

از سوی دیگر، بررسی بیشتر قبوض بعضی از مشترکان گاز خانگی استان تهران نشان می دهد برای بعضی از مشترکان با وجود صفر بودن بدهی قبل در صورتحساب دوره قبل در صورتحساب فروردین ماه مبلغ چند صد هزار تومانی به عنوان بدهی متفرقه درج شده است.

از این رو، در بعضی از قبوض در حالی کل بار مالی قبوض گاز حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بوده است اما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بدهی متفرقه درج شده است.

برای پیگیری این موضوع از شرکت گاز استان تهران کسب اطلاع شد که نتایج پیگیری حاکی از آن است، تمامی مشترکانی که در دوره قبلی بدهی معوق نداشته و در صورتحساب فروردین ماه مبلغی به عنوان بدهی متفرقه درج شده است، به اداره گاز منطقه خود مراجعه کنند. بر این اساس، نشانی اداره گاز در پایین هر قبض گاز درج شده که مشترکان با حضور در ادره مربوطه باید به بخش میز خدمت ادارات و نواحی گاز استان تهران مراجعه کنند.

یک مقام مسئول در شرکت گاز استان تهران در گفتگو با مهر با بیان اینکه دارندگان قبوضی که بدهی متفرقه با ارقام نجومی برای آنها درج شده است در صورت احراز اشکال از سوی شرکت گاز، قبض فعلی گاز آنها باطل و صورتحساب تازه با مبلغ صحیح به صورت آن لاین چاپ و در اختیار مشترکان قرار داده خواهد شد.

سال قبل مشترکان خانگی و تجاری با مصرف بیش از ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز حدود ۲۵ درصد از کل گاز طبیعی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده اند.

متوسط مصرف گاز طبیعی بخش خانگی و تجاری حدود دو درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۰ افزایش داشت و پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش تعداد مشترکان خانگی شهری و روستایی و اتصال پروژه‌های بیشتری از مسکن مهر به شبکه ملی گاز، متوسط مصرف این حامل انرژی پاک هم در ادامه سالجاری افزایش یابد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.