تاویل رندانه، اشعار حافظ را زیباتر می کند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

اشعار حافظ به طور مکرر عناصر موجود در لایه های زیرین متن را برجسته و با ایجاد معنایی در عناصر دیگر متن نوع تاویل را تفسیر داده و نقش دیگر می زنند.

افشین یداللهی، شاعر و ترانه سرای معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: زیبایی اشعار حافظ هم برگرفته از محتواست و هم آرایش زیبایی کلام او، چرا که هر شعری برای اینکه موفق باشد باید هر دو تکنیک را داشته باشد.
وی ادامه داد: زیبایی کلام شعر حافظ آهنگ خوبی به گوش مخاطب می رساند ولی این زیبایی تنها زیبایی ظاهری است و کافی نیست، اما هنگامی که به محتوای این اشعار توجه می کنیم برگرفته از زیبایی باطن است که لذت خواندن را دو چندان می کند.
یداللهی هم چنین ادامه داد: شعر حافظ لایه های مختلفی دارد که در آنها ایهام به گونه ای مستقر می شود که با تغییر لحن، یک لایه برجسته با ایجاد هاله معنایی به عناصر دیگر متن غلبه می کند و نوع تاویل را تغییر می دهد به همین صورت در شعر حافظ عناصر که در لایه های زیرین متن قرار داشته اند برجسته شده و نقش دیگر می زنند.
وی در رابطه با تاویل رندانه اشعار حافظ، گفت: اشعار حافظ دارای یک رندی است که در محور آن لفظ است و به وجود ایهام در اشعارش بر می گردد.
وی ادامه داد: این رندی اشعار او قابلیت تاویل را بالا می برد و بدین صورت است که دو گروه با دو نظر مخاطب با شعر حافظ به خوبی رابطه برقرار می کنند.
یداللهی در زمینه رابطه عشق و اشعار حافظ، گفت: حافظ خود را شاعری عاشق می‌داند و در عین حال شاعری عارف است و در کل عرفا اعتقاد دارند که عشق با عقل در تضاد است یعنی کسانی که با نیروی عقل و استدلال پیش می روند هنوز مراحل سیر و سلوک را طی نکرده اند و در کل نیروی عشق را مافوق عقل می دانند.
وی در پایان در زمینه رابطه اشعار حافظ با شعر معاصر، گفت: با وجود این همه زمانی که می گذرد هنوز هم اشعار حافظ خواندنی و دل انگیز است و زبانش چندان با زبان ما متفاوت نیست و این پویایی و سیالیت عناصر ، شعر حافظ را مانند یک موجود زنده در تپش و دگرگونی قرار می دهد و به همین دلیل است که حافظ را نمی توان شاعری کلاسیک دانست او شاعر زبان است و شاعر زبان همواره معاصر خواهد ماند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.