تاکسیرانان چشم انتظار ورود تاکسی‌ جدید

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

پرشین خودرو: تاکسیرانان قمی چشم انتظار ورود تاکسی‌های جدید در ناوگان هستند تا تاکسی‌های فرسوده که به ضرر محیط شهری است از ناوگان خارج شوند.

به گزارش ممتازنیوز، کنار خیابان ایستاده بود تا هر چه سریع‌تر سوار تاکسی شود و به مقصدش برسد، بالاخره یک تاکسی جلویش ایستاد، چندین بار دستگیره در ماشین را امتحان کرد ولی باز نشد، راننده تاکسی در ماشین را از داخل برایش باز کرد پس از اینکه سوار شد، راننده درد دلش باز شد، «این ماشین، دیگر ماشین نیست، هر چی خرجش کنم فایده نداره».
وی ادامه داد: «هر چی درمیارم باید برای ماشین لوازم یدکی تهیه کنم، عمری از این ماشین گذشته، عمر مفید تاکسی ۱۰ ساله و ماشین‌های مدل ۸۳ به پایین جزو تاکسی‌های تبدیلی هستند».
تکان‌ها و لرزش ماشین که جای خود را داشت، گرمای هوا امانش را بریده بود ولی شیشه ماشین دستگیره نداشت تا شیشه را پایین دهد، هر طوری بود تحمل کرد تا به مقصدش رسید از ماشین پیاده شد، دود اگزوز ماشین بدرقه‌اش کرد.
به گفته محمودعلی رکنی، مدیرکل محیط زیست استان قم ۷۰ درصد آلودگی شهر قم مربوط به خودروهای فرسوده است بنابراین از رده خارج کردن این خودروها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
این خودروها علاوه بر اینکه چهره و منظر شهری را تخریب می‌کنند برای مالکان آن‌ها نیز هزینه‌هایی دارد بنابراین از رده خارج شدن این خودروها به نفع مالکان آن‌ها نیز هست.
ابراهیم خدادادی، مدیر مرکز اسقاط خودروی فرسوده شهرداری قم تصریح می‌کند: ۲۰ تا ۳۰ درصد سوختی که این خودروها مصرف می‌کنند بیشتر از خودروهای معمولی است و مصرف بالای سوخت این خودروها به ضرر اقتصاد کشور است.
درصد آلودگی خودروهای فرسوده ۷,۲ درصد است درصورتی که اگر خودرو معاینه فنی داشته باشد، تنها ۳,۱ آلایندگی دارد و مازاد بر اینکه در این خودروها احتمال تصادف وجود دارد زیرا قطعات آن فرسوده است.
با توجه به اینکه شهر قم زائرپذیر است حمل و نقل عمومی در منظر شهری و رفاه زائران بسیار موثر است بنابراین کیفیت این ناوگان باید افزایش پیدا کند تا منظر شهری در این حوزه دچار آسیب نشود.
۱۰۰ تاکسی جدید پیش از سال ۹۰ به ناوگان تاکسیرانی اختصاص پیدا کرد ولی از سال ۹۰ به بعد تنها ثبت‌نام ویژه اختصاص تاکسی‌های جدید انجام شده است.
بسیاری از رانندگان تاکسی فرسوده پس از تحویل تاکسی خود تا دریافت خودروی جدید به مدت حدود ۴۰ روز بیکار بوده و از این مشکل ابراز نارضایتی می‌کنند البته برخی از آن‌ها به عنوان راننده کمکی در این مدت مشغول به کار می‌شوند.
به گفته مرتضی عزتی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهرداری قم اگر پروسه تحویل تاکسی‌های جدید آغاز شود، سعی می‌کنیم این مدت زمان را کاهش دهیم.
یک‌هزار و ۸۵۶ تاکسی نیاز استان قم است که از این تعداد ۴۷۸ تاکسی مربوط به روستاهای استان بوده که برای ساماندهی ماشین‌های شخصی در نظر گرفته شده است، ۲۵۰ تاکسی برای مسیر فرودگاه و ۵۶۴ تاکسی برای خطوط در نظر گرفته شده است.
به گزارش فارس، مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اواخر سال گذشته با بیان اینکه بیش از ۶۵ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد از امضای تفاهم‌نامه بین رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در راستای افزایش ۸۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی خبر داده بود.
عزتی ضمن ابراز امیدواری به اختصاص بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید از خودروسازان داخلی و انجام پیگیری‌های لازم در این زمینه می‌گوید: اگر این امر محقق شود حدود ۸۵۰ دستگاه برای تاکسی‌های تبدیلی و تاکسی‌های فرسوده زیر مدل ۸۳ و ۶۵۰ تاکسی ویژه تاکسی‌های تحویلی به منظور توسعه ناوگان، اختصاص پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: یک‌هزار و ۸۰ دستگاه تاکسی در استان قم زیر مدل ۸۳ است که باید تعویض شود و حدود ۲۷۰ دستگاه تاکسی فرسوده در شهر وجود دارد که قابل استفاده نیست.
اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور و سازمان شهرداری‌ها باید با خودروسازانی مانند سایپا و ایران خودرو به توافق برسند و سپس نسبت به تحویل خودرو برای تعویض اقدام کنند بنابراین اگر این اقدام انجام شود، حرکت بزرگی صورت می‌گیرد و البته سازمان تاکسیرانی قم به صورت مستمر پیگیر این امر است.
با توجه به زائرپذیری استان قم پنج هزار و ۷۰۰ تاکسی در سطح شهر وجود دارد و هر راننده تاکسی باید روزانه هشت ساعت کار کند تا بتواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اواخر سال گذشته از آغاز نوسازی چهار هزار تاکسی فرسوده در این استان خبر داده است ولی هنوز خبری از آغاز نوسازی تاکسی‌ها در شهرهای دیگر نیست که امیدواریم هرچه سریع‌تر قطار نوسازی تاکسی‌های فرسوده به شهرهای دیگر از جمله قم برسد و شاهد نوسازی این ناوگان باشیم تا زائران و مجاوران شهر کریمه اهل‌بیت از خدمات آن بهره‌مند شوند و از آلودگی هوا و هزینه‌های این خودروها برای رانندگان آن‌ها جلوگیری شود.

* ایمن‌السادات موسوی‌نژاد


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.