تاکید آیت الله العظمی مکارم بر جلوگیری از حرکتهای تقریبی افراطی

امروز برخی به فکر افتاده‌اند که در مصر حسینیه بسازیم؛ حالا موقع ساخت حسینیه نیست؛ آنها گویی مصر را مانند ایران می‌دانند؛ باید جلوی این حرکت‌ها گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ این مرجع تقلید، صبح امروز ۲۳ مردادماه،  در دیدار آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، تقریب مذاهب را مسئله‌ای حیاتی برای همه مسلمانان دانسته و با ارائه راهکارهایی برای تقویت این امر حیاتی، گفتند: تقریب مذاهب اسلامی، مسئله‌ای است که در آثار شیخ طوسی، سید مرتضی، محقق علامه و دیگر علمای شیعه در مسیر فقه مقارن دیده می‌شود که حرکتی به سوی تقریب بود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که ادبیات به کار رفته در این آثار نیز ادبیاتی تقریبی بود، ادامه دادند:‌ بزرگان و علمای شیعه،  تقریب مذاهب را همواره در نظر داشتند که این مسئله علاوه بر آثار آنها، در زندگی شخصی و… نیز وجود داشت.

* تبدیل تقریب مذاهب به تقریب سیاسی
ایشان با تأکید بر این که مسئله تقریب مذاهب، مسئله مهمی است که امروز مهم‌تر نیز شده است، تصریح کردند: این اهمیت، به دلیل این است که تقریب مذهب به تقریب سیاسی تبدیل شده است که در تقریب مذاهب سرنوشت‌ساز شده است.
معظم له، بیداری اسلامی را گامی ارزشمند در تقریب مذاهب دانسته و گفتند: اگر این بیداری‌ها، استمرار داشته باشد، فصل جدیدی در زندگی مسلمانان خواهد بود؛ البته در صورتی که دشمن بتواند با ایجاد تنازع داخلی آن را بشکند، فرصت مهمی از دست مسلمانان رفته است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به تبیین برخی راهکارهای تقویت تقریب مذاهب اشاره کرده و افزودند: نخستین کاری که در این عرصه اهمیت زیادی دارد، اطلاع‌رسانی درست و قوی است؛ تمامی شیطنت‌های دشمن در اختلاف‌افکنی در میان مسلمانان، از راه اطلاع‌رسانی نادرست است؛ به طوری که اخباری غلط از شیعیان و اهل سنت پخش می‌کنند  تا آتش خشم در دل مذاهب مختلف اسلامی به وجود آید و بتوانند ما را به جان هم بیندازند.
ایشان خاطرنشان کردند: با تقویت سیستم اطلاع‌رسانی، می‌توان جلوی بخش اعظمی از اختلافات را گرفت و تلاش دشمن در این عرصه را ناکام گذاشت.
معظم له، استفاده از فرصت حج را در تقویت تقریب مذاهب غنیمت دانسته و گفتند:‌ ما باید از فرصت‌هایی چون حج و برخی سمینارها و همایش‌های اسلامی استفاده کرده و با ارتباط رو در رو با هم، دروغ‌های دشمن را برای آنها روشن سازیم و عقاید درست خود را تبیین کنیم.
ایشان ادامه دادند: نوشتن کتاب‌هایی مبنی بر اعتقادات تشیع نیز نقش مهمی در این عرصه دارد. ما باید از آنها بپرسیم که چرا اعتقادات شیعه را از علما و مراجع شیعه جویا نمی‌شوند و به سراغ مستشرقان و… می‌روند.

*دست استکبار را رو کنیم
این مرجع تقلید با بیان این که همگان باید بدانند که بیداری اسلامی برای دشمنان ایجاد خطر کرده و آنها راه حل برون‌رفت از این خطر را ایجاد جنگ داخلی در بین مسلمانان می دانند؛ بنابراین باید با استناد به سخنان و رویکرد‌های کشورهای استکباری ، دست آنها را برای مسلمانان رو کنیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از میان برداشتن برخی مشکلات داخلی درعرصه تقریب مذاهب را ضروری دانسته، بیان داشتند: برخی افراد نادان و بی اطلاع، شعارها و حرف‌هایی می‌زنند و بهانه به دست دشمنان می‌دهند. آنها نیز نمی‌گویند که این سخن را مثلاً یک مداح گفته است، نه عالم و مرجع تقلید شیعیان. آنها باید بدانند که حرف عوام،‌ سند نیست،  بلکه باید سخنان بزرگان مذهب، مرجع و غیر مرجع را مد نظر قرار دهند.

*برخی به فکر افتاده‌اند در مصر حسینیه بسازیم!
ایشان افزودند: همچنین امروز برخی به فکر افتاده‌اند که در مصر حسینیه بسازیم؛ حالا موقع ساخت حسینیه نیست؛ آنها گویی مصر را مانند ایران می‌دانند؛ باید جلوی این حرکت‌ها گرفته شود.
معظم له با بیان این که فعالیت‌های تقریب مذاهب، نباید منحصر به تشکیلات تقریب مذاهب شود، گفتند: ای کاش دولت نیز از اهمیت این مسئله اطلاع‌کافی را پیدا کنند و در جاهای لازم اصلاح ایجاد کنند.
ایشان با اشاره به برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر این که یک سوم پول نفت در اختیار تبلیغ وهابیت در سراسر جهان است،‌گفتند: ما یک صدم این هزینه را نداریم. بنده بارها به مسئولان گفته‌ام که اگر یک دلار در این عرصه هزینه کنید، جلوی ده دلار هزینه نظامی را می‌گیرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به وجود مشکلات فراوان در جامعه، اظهار داشتند:  گمان می‌کنم، هیچ زمانی مشکلات به اندازه الآن نبوده است،‌ حتی در جنگ تحمیلی؛ در آن دوره راه حل معلوم بود،  ولی امروز که جنگ نرم دشمن به  راه افتاده است،‌ راه حل بسیار دشوار می‌باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.