تاکید آمانو بر حل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران

۰۵ تیرماه ۱۳،

یوکیا آمانو بر حل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی ایران تاکید کرد و افزود که گفت‌وگو با ایران باید سازنده باشد و نتایج ملموس به بار آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری «افه» اسپانیا که در دفتر کارش در طبقه بیست و هشتم مقر آژانس در وین انجام شد گفت: من خواستار گفت‌وگو بوده‌ام، اما در عین حال این گفت‌وگو هدف نهایی نیست و باید گفت‌وگویی سازنده باشد و نتایجی ملموس به بار آورد.

وی افزود: ادامه گفت‌وگوی بی‌انتها راه حل نیست.

آمانو ضمن اجتناب از ارزیابی‌ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت که کار من ارزیابی تاثیر تحریم‌ها نیست و افزود که واقعیتی که ما شاهدیم این است که ایران ظرفیتش را به طور مداوم افزایش و به تولید اورانیوم غنی شده ادامه می‌دهد.

مدیرکل آژانس که بر وجود انصاف و سیاسی نبودن آژانس تاکید داشت گفت که این سازمان محدود به «نتیجه‌گیری‌های» مبتنی بر اطلاعات در دسترس و یافته‌های بازرسان است.

وی افزود که «گزارشاتی وجود دارد که من را نگران می‌کند.»

این دیپلمات ژاپنی بار دیگر به آزمایشاتی اشاره کرد که ادعا می‌شود ایران انجام داده است.

آمانو گفت که در سالهای اخیر ایران در احیای اعتماد جامعه بین‌المللی پیشرفت‌هایی داشته است.

وی با ذکر اینکه ما نمی‌گوییم آنها نباید برق هسته‌یی داشته باشند، آنچه می‌گوییم این است که از قواعد پیروی کنند، ادعا کرد: و اینجا است که آنها مشکل دارند.

مدیرکل آژانس تاکید کرد که نیروگاه هسته‌یی بوشهر تحت کنترل آژانس است و هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود که آنها بوشهر را تحت کنترل کامل (آژانس) قرار داده‌اند. اما در مورد دیگر تاسیسات مورد درخواست آژانس این طور نیست.

آمانو دربارهٔ تغییر رییس جمهور ایران و روی کار آمدن حسن روحانی گفت که انتظارات تغییری نخواهد کرد و آژانس دسترسی به تاسیسات، اسناد فنی و برنامه هسته‌یی ایران را خواستار است.

وی ضمن ابراز خوشبینی در خصوص مثمرثمر بودن مسیر مذاکرات گفت که به راه‌حل دیپلماتیک این موضوع معتقد است و شب‌ها با خیال راحت می‌خوابد.

آمانو هم چنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد که اتفاق نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ سبب شد زنگ خطر برای ایمنی هسته‌یی به صدا در آید و در پی آن «ایمنی هسته‌یی بهبودیافته است اما ما باید کار بیشتری انجام دهیم. در عین حال باید نگاه به آینده داشت.»

وی افزود که برق هسته‌یی هم چنان با توسعه روبرو خواهد بود.

آمانو کانون اصلی این توسعه را در آسیا دانست و در عین حال گفت که آمریکای لاتین نیز به این انرژی علاقمند است اما به دنبال هیچ نیروگاه تازهی به جز آنهایی که در آرژانتین،‌برزیل و مکزیک وجود دارد نیست.

وی انرژی هسته‌یی را شکلی پاک از انرژی خواند و افزود: اگر کشورها علاقمند به کاهش گازهای گلخانه‌ای می باشند که آب و هوا را آلوده می‌کند، انرژی هسته‌یی عنصری بسیار مهم است. اما اگر علاقه کمتری به موضوع تغییرات آب و هوایی داشته باشند، مزیت انرژی هسته‌یی نیز از نظر آنها کمتر خواهد بود.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.