تاکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم وحدت و پرهیز از اختلافات

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعدازظهر چهارشنبه در ادامه تفسیر سوره احزاب که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشت: در سه آیه اول سوره احزاب، خداوند ۴ دستور به پیغمبر اکرم می‌دهد که اول دستور به تقوا، دوم عدم اطاعت از کافران و منافقان، سوم تبعیت از وحی الهی و چهارم توکل به خداست.

وی با بیان اینکه در جلسات قبلی در مورد دو دستور اول و دوم به اندازه کافی صحبت شد گفت: در مورد دستور سوم خداوند می‌فرماید ای پیغمبر از وحی الهی پیروی کن و با انتخاب و سلیقه شخصی نمی‌توانی حکمی صادر کنی.

این مرجع تقلید تاکید کرد: پیغمبر از همه انسان ها عاقل‌تر و هوشیارتر و باسلیقه‌تر بودند ولی در عین حال نمی‌توانستند با سلیقه خودشان احکام را جاری کنند.

اختلاف در اجتهاد به خاطر نگاه سلیقه‌ای اهل سنت است

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این آیه برای سه گروه پیام دارد تصریح کرد: گروه اول برادران اهل سنت هستند که چون دستشان به نصوص نمی‌رسد سراغ قیاس و سلیقه‌های شخصی می‌روند و از این رو اختلافات در اجتهاد خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: ما در اصول فقهی با این برادران بحث داریم که هیچ کس نمی‌تواند به غیر وحی الهی فتوایی بدهد.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: گروه دوم که تازه پیدا شدند می‌گویند دین باید عرفی باشد یعنی عرف باید بپسندند. یعنی مثلا حجاب روزی بوده و عرف هم می‌پسندید اما اگر زمانی عرف نپذیرفت ما هم نپذیریم یا روابط نامشروع که سوغات کشورهای غربی است و منشا انواع مفاسد شده عرف زمان می‌پسندند در خارج از دایره عرف روابطی به وجود آید.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: جمعیتی هستند که می‌گویند مسلمان هستند ولی می‌خواهند خودشان را از قید و بند احکام خارج کنند. اگر بنا بود مردم به سلیقه‌های شخصی و عرف عمل کنند پیغمبران برای چه آمدند؟

به گفته این مرجع تقلید معمولا کسانی که دنبال پسند عرف می‌افتند انواع مفاسد، کارهای زشت و اخلاق نادرست را پیروی می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ما مسلمان و تابع وحی آسمانی هستیم و به آنچه که خداوند، پیغمبر و امامان معصوم گفته‌اند عمل می‌کنیم.

وی گروه سوم را جمعیتی از صوفیان دانست و گفت: اینها می‌گویند جناب قطب ما هر دستوری که بدهد برای ما واجب الاطاعه است. این قطب که با سلیقه خودش دستوری می‌هد وحی الهی نیست و این گروه‌ها با سلیقه‌های شخصی گرفتار مشکلاتی می‌شوند.

به اعتقاد این مرجع تقلید راه صحیح اسلام ناب آن است که پیرو وحی الهی در تمام مسائل باشیم.

تکلیف مسائل نوظهور چه می‌شود؟

آیت‌الله مکارم شیرازی با طرح این سئوال که اگر همه مسائل از وحی الهی اخذ می‌شود پس حکم مسائل مستحدثه از قبیل پیوند اعضا، تلقیح مصنوعی زنان و… که در زمان پیغمبر و ائمه نبود چه می‌شود؟ در وحی آسمانی و آیات قرآن و روایات معصومان دستورات کلی وارد شده که با استفاده از آن دستورات عام و فراگیر و کلی می‌توانیم مسائل مستحدثه را حل کنیم. به ما گفتند هر چیزی که از آن نهی نشده و در کتاب و سنت منعی نیست جایز است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ما یک سلسله قواعد کلی داریم که در سایه آنها تمام مسائل مستحدثه و نوظهور حل می‌شود. در اینجا بازهم تابع وحی هستیم و از وحی منحرف نمی‌شویم.

لزوم پرهیز از اختلافات

وی با تشریح دستور چهارم خداوند به پیغمبر اظهار داشت: خداوند فرمود ای پیغمبر از انبوه مشکلات نترس، توکل به خدا داشته باش و کافی است که خدا حامی تو باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تجربه توکل به خداوند را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: جنگ تحمیلی جنگ عراق با ایرن نبود بلکه بعدها فاش شد که همه قدرت‌های زورگو در دنیا هر چه داشتند در حمایت از صدام به میدان آورده بودند اما جوانان توکل کننده ما که در این سنگرها و شب‌های قبل از حمله دعای توسل و ندبه و کمیل می‌خواندند و توکل به خدا داشتند پیروز از میدان بیرون آمدند.

وی ادامه داد: الان هم می‌گویند همه کشورها علیه جمهوری اسلامی دست به دست هم دادند. اگر ما توکل به خدا داشته باشیم و دست به دست همه بدهیم و با هم متحد باشیم، ایجاد اختلاف نکنیم، مقاومت و صبر کنیم و ساده زیستی را در پیش بگیریم این مشکلات برطرف می‌شود.

این مرجع تقلید با ذکر جریانی از ابن زبیر اظهار داشت: هنوز بعضی از نویسندگان اهل سنت از عبدالله ابن زبیر دفاع می‌کنند. برادران عزیز حالات ابن زبیر را مطالعه کنید می‌بینید که قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: ابن زبیر ۴۰ روز در خطبه نماز جمعه نامی از پیغمبر نبرد و داد مردم درآمد و به او اعتراض کردند. ابن زبیر حرفی زد که انسان از گفتن این جمله شرم می‌کند. او گفته بود «پیغمبر یک خانواده بدی دارد، من می‌ترسم اسم او را در خطبه ببرم و این خانواده خوشحال شوند. من نمی‌خواهم بیت و فرزندان پیغمبر خوشحال شوند.»

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اگر به در خانه خدا برویم و از صمیم دل خدا را بخواهیم، هم مشکلات فردی که داریم و هم مشکلاتی که جامعه ما و دیگر کشورهای اسلامی دارند برطرف می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.