تاکید بر افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

دومین نشست مدیران بانک توسعه صادرات با نمایندگان مجلس که اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بودند، با هدف دستیابی به دیدگاه‌های مشترک و رفع موانع افزایش سرمایه این بانک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران ، اقای نوری قزلجه نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت : صادرکنندگان بخش کشاورزی از اقدامات بانک توسعه صادرات اظهار رضایت می کنند چون با چند درصد نرخ پایین تر تسهیلات در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد : افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران ضروری است و سپرده گذاری صندوق توسعه ملی نیز می تواند بخشی از نیازهای بانک و در نتیجه نیاز صادرکنندگان را برطرف کند.

آقای نوری قزلجه ادامه داد: تولید کالاهای کشاورزی و بسته بندی آن نیازمند دقت در زمان است و باید بانک در اعطای تسهیلات این مورد را لحاظ کند.

علی شریعتی مقدم دبیر فراکسیون صادرات غیرنفتی هم در این نشست گفت : بانک توسعه صادرات تنها بانکی است که شایستگی دارد اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خارج کند.

وی با یادآوری اینکه بحث افزایش سرمایه بانک هنوز به نتیجه نرسیده است ، گفت: هر مبلغی که بانک توسعه صادرات از دو سال قبل نزد صادرکنندگان داشته به یک سوم کاهش یافته است که با توجه به نرخ تورم و نرخ ارز باید این مشکلات مدنظر قرار گیرد.

آقای شریعتی مقدم با اعلام اینکه لازمه تحقق حماسه اقتصادی، جهش صادراتی است ، گفت: اگر قرار است بخشی از منابع ما در خارج از کشور آزاد شود ، اولین اولویت آن می تواند تامین سرمایه برای بانک توسعه صادرات و حل مشکلات تامین مالی صادرکنندگان باشد.

 

آقای طاهر شه حامد مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات نیز در جلسه با اشاره به نرخ پایین سود دریافتی از صادرکنندگان

در بانک توسعه صادرات خواستار افزایش سرمایه این بانک و صندوق ضمانت صادرات شد.

وی افزود: پایین ترین نرخ در میان بانک ها متعلق به بانک توسعه صادرات است که با ۱۴ درصد و حتی در بحث فروش اقساطی تا ۱۲ درصد نیز تجهیز منابع می کند.

آقای شه حامد اضافه کرد: برغم اتفاق نظر دولت و مجلس هنوز افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات رخ نداده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آمادگی به منظورپوشش در ۱۹ کشور در بحث اعتبار خریدار داریم و می توانیم پوشش ریسک های سیاسی و تجاری را ارائه کنیم بپردازیم.

آقای نیکزاد لاریجانی از اعضای هیات مدیره بانک نیز در این نشست به طرح مباحثی چون استراتژی امنیت غذایی و افزایش سطح زیر کشت در مناطق دیگر پرداخت.

خانم هما الوندی از معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت گزارشی از وضع صنایع تبدیلی کشاورزی در ایران و جهان ارائه و پیشنهاد کرد تعلامل این وزارتخانه، وزارت جهاد کشاورزی و بانک ها افزایش یابد.

بنابراین گزارش مهرماه سال جاری نیز اعضای فراکسیون صادرات مجلس و بعضی از فعالان صادراتی در جلسه ای به بررسی مشکلات صادرکنندگان پرداخته و در نهایت خواستار افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران شده بودند.

در آن جلسه مقرر شد با توجه به تحقق نیافتن منابع لازم

برای تامین مالی صادرات غیرنفتی و در اجرای قانون بودجه سال جاری کل کشور طرح افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران در لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری گنجانده شود.

این طرح از نمایندگان می‌خواهد تا دولت مبلغ ۳و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌های توسعه‌ای سپرده‌گذاری کند و در پایان سال این سپرده را به حساب افزایش سرمایه دولت نزد بانک‌های مذکور منظور کند.

خبر دیگری هم حاکی است ، دکتر حسین امامی رودسری به عنوان سرپرست اداره روابط عمومی و بین‌الملل بانک منصوب شده است.

پیش از این محسن اشرف‌پور با حفظ سمت در اداره روابط عمومی به عنوان مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیرعامل انتخاب شده بود.

حسین امامی، دارای مدرک دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و مدرس دانشگاه است و سابقه ۱۷ سال فعالیت در روابط عمومی این بانک را دارد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.