تاکید رئیس‌جمهور بر استقلال وکلا و حاکمیت اصل برایت در جامعه

در دیدار با وکلا مطرح شد:

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رئیس‌جمهور گفت: به عنوان رییس دولت اعلام می‌کنم که استقلال وکلا اصلی مسلم است که دولت بر آن تاکید دارد. برای دولت، ضروری اجرای عدالت و استیفای حق مردم است و بر این پایه امیدوارم لایحه جامع وکالت به گونه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شود و در مجلس نیز به گونه‌ای مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که نتیجه آن به دست آمدن قانونی باشد که عدالت و حقوق مردم را تامین می‌کند.

به گزارش مهر، دکتر حسن روحانی در دیدار اعضای هیات‌های مدیره کانون‌های وکلای دادگستری ایران، از وکلا به عنوان خادمان حقوقی ملت ایران یاد کرد و گفت: امنیت برای رشد، پیشرفت و تعالی یک جامعه و ملت پایه‌ای ضروری و اساسی است و یک بخش بسیار حائز اهمیت از امنیت، برخورداری آحاد جامعه از امنیت قضایی است.

رییس‌جمهور ادامه داد: در صورتی احساس امنیت در جامعه فراگیر خواهد شد که همه بدانند در مقابل قانون و در محکمه قانون برابر می باشند و این بسیار ضروری است که نتیجه دادگاه‌ها اجرای عدالت باشد. وقتی احساس امنیت در بین آحاد جامعه نهادینه می‌شود که اصل برایت در جامعه ساری و جاری باشد. اصل دیگر برقراری احساس امنیت در جامعه، حق برخورداری و انتخاب وکیل است.

روحانی با تصریح به اینکه وکیل در سیستم قضایی جایگاه بسیار ضروریی دارد، اظهار کرد: یک وکیل خوب می‌تواند قاضی را به مسیری هدایت کند که با دقت بیشتر پرونده را مطالعه کرده و با توجه دقیق‌تر به قوانین، حکم صادر کند، بنابراین وکیل همکار قاضی است نه رقیب او.

رییس‌جمهور تاکید کرد: وکیل در ایفای وظیفه حرفه‌ای خود باید مصون از هرگونه تعقیب باشد و مرجع رسیدگی کننده به مشکلات و مسائل حرفه‌ای وکلا، کانون وکلاست.

روحانی با تصریح به اینکه اگر دادگاه صالحه به معنای واقعی و وکیل قدرتمند صاحب‌نظر در جامعه بسیار شود جرائم خود به خود کم می‌شوند، اضافه کرد: باید فرهنگ وکالت برای مردم تبیین شود.

رییس‌جمهور همچنین با طرح این سوال که در عرصه‌های امنیتی این بحث وجود دارد که آیا قبل از اینکه یک متهم وکیل اختیار کند می‌توان او را مورد بازجویی قرار داد، اظهار کرد: به اعتبار تجربه هایی که در عرصه‌های امنیتی داشته‌ام، می‌دانم که در مسائل امنیتی مباحثی در این زمینه وجود دارد اما باید بدانیم که اگر فرد گنهکاری به هر ترتیب مورد محاکمه قرار نگرفته و مجازات نشود آسیب آن بسیار کمتر از این است که فرد بی‌گناهی محاکمه و مجازات شود و این یک اصل مسلم اسلامی است.

رییس‌جمهور توجه به تبیین فرهنگ حقوقی در جامعه را بسیار ضروری توصیف و تصریح کرد: از همه حقوقدانان می‌خواهم با روش‌های مختلف مردم را با حقوق خودشان آشنا کنند. توجه دولت به بحث حقوق شهروندی برای این است که از یک سو همه اصول قانون اساسی بطور کامل احیا و اجرا شده و از سوی دیگر فرهنگ حقوقی در جامعه گسترش یافته و مردم از حقوق خود مطلع شوند.

روحانی تاکید کرد: به عنوان رییس دولت اعلام می‌کنم که استقلال وکلا اصلی مسلم است که دولت بر آن تاکید دارد. دولت نسبت به حقوق وکلا و برای دفاع از حقوق شما که بالطبع حمایت از حقوق ملت است مصمم بوده و حتما لایحه جامعه وکالت را دقیق مورد بررسی قرار خواهد داد.

رییس‌جمهور گفت: برای دولت، ضروری اجرای عدالت و استیفای حق مردم است و بر این پایه امیدوارم لایحه جامع وکالت به گونه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شود و در مجلس نیز به گونه‌ای مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که نتیجه آن به دست آمدن قانونی باشد که عدالت و حقوق مردم را تامین می‌کند.

روحانی همچنین با اشاره به بعضی زمینه‌های حقوقی از جمله دعاوی بین‌المللی اظهار کرد: اساتید، حقوقدانان و وکلا و به خصوص کسانی که در این زمینه تجربه دارند باید کمک کنند تا در دعاوی بین‌المللی جمهوری اسلامی بتواند بطور کامل از وکلای ایرانی استفاده کند و در این عرصه علاوه بر استیفای حقوق ملت خودمان از حقوق ملت‌های دیگر نیز دفاع کرده و بتوانیم خدمتگزار خوبی برای ملت عزیز ایران باشیم.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.