تاکید روسیه بر ضرورت حضور ایران در ژنو ۲

۲۶اردیبهشت،

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک خود با دبیر کل سازمان ملل گفت: این‌که سال قبل ایران و سوریه در نشست ژنو نبودند، نقص محسوب می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با بان‌کی‌مون در سوچی این دیدار و گفت‌وگو را مفید توصیف کرد و گفت: همه همسایگان سوریه از جمله جمهوری اسلامی ایران و عربستان باید در نشست بین‌المللی ژنو ۲ حضور داشته باشند.

وی افزود: در نشست آتی ژنو که برای حل سیاسی بحران سوریه برگزار خواهد شد علاوه بر شرکت کنندگان سال قبل، ایران و عربستان نیز باید مشارکت داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر برگزاری هرچه سریع‌تر نشست بین المللی ژنو ۲ گفت: روسیه علاقه‌مند است هرچه زودتر بحران سوریه به بستر سیاسی منتقل شود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: برای روسیه این موضوع نیز اهمیت دارد که از طرف گروه‌های مخالف سوریه چه کسانی در نشست بین‌المللی ژنو شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که در دیدار با بان‌کی‌مون مسائل و مشکلات مختلف را که باید بررسی و حل و فصل شوند بررسی کردند، افزود: منشور سازمان ملل باید حل شود. مساله سوریه و چگونگی حل آن را بررسی کردیم. دربارهٔ ضرورت حل داخلی بحران سوریه با مشارکت همه طرف‌های منازعه این کشور و بدون هرگونه دخالت خارجی با دبیرکل سازمان ملل به توافق رسیدیم. برای ما بسیار اهمیت دارد که یکپارچگی سوریه و حق حاکمیت و استقلال آن حفظ شود.

وی در ادامه به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و بررسی مسائل مربوط به آن اشاره کرد و افزود: ترجیح می‌دهیم این کنفرانس زیر نظر و با مدیریت سازمان ملل برگزار شود. علاوه بر این مسائل دیگر از جمله خاورمیانه و مساله فلسطین را نیز بررسی کردیم و ضرورت احیای فعالیت‌های کمیته چهارجانبه را که اخیرا بسیار ضعیف ظاهر شده است، یادآور شدیم. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم برای انجام دیدارهایی با مشارکت اتحادیه عرب که نقش مهمی در این مساله دارد به توافق برسیم.

افغانستان از دیگر موضوعات دیدار ما با دبیرکل سازمان ملل بود. با توجه به این که آمادگی ها برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال دو هزار و چهارده اعلام و فعالیتهایی آغاز شده است و در همان زمان نیز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد باید همکاری های بین المللی دربارهٔ افغانستان افزایش پیدا کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: در این دیدار دربارهٔ مسائل آفریقا و دیگر مشکلات از قبیل شبه جزیره کره و برنامه هسته‌یی ایران نیز گفت‌وگو کردیم. تلاش ما این است که همه این مسائل بر اساس راه حل‌هایی متعادل حل و فصل شوند بدون آن‌که توافقنامه‌هایی که به دست آمده است نقض شوند و علاوه بر این همه قطعنامه‌های شورای امنیت نیز اجرا شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.