تاکید زرداری بر پیشبرد سریع خط لوله گازی ایران-پاکستان

خبرگزاری پانا: جمهوری پاکستان خواستار شتاب در ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان و دیگر پروژه های مشترک میان دو کشور شد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ،پایگاه اینترنتی روزنامه داون از باکو اعلام کرد عاصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان روز گذشته (۲۵ مهر) خواهان شتاب در اجرای پروژه های مشترک میان اسلام آباد و تهران مانند خط لوله گازی ایران-پاکستان، عرضه برق به پاکستان و پروژه های خطوط راه آهن و جاده در این کشور شد.

وی در حاشیه دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در باکو با دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد که دو طرف درباره همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به مذاکره پرداختند.

در این نشست، حنا ربانی کار، وزیر امور خارجه پاکستان، حاج محمد عادل و عنایت الله کاکار از نمایندگان پارلمان این کشور و سفیر پاکستان در آذربایجان حضور داشتند.

زرداری با تاکید بر این که روابط با ایران به طور پایدار در حال توسعه است، ابراز امیدواری کرد این همکاری ها در بخش تجارت، سرمایه گذاری، انرژی بیشتر شود.

وی گفت: همکاری بیشتر میان دو کشور نه تنها روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی را تقویت می کند، بلکه به آنها کمک خواهد کرد که از منابع طبیعی و مهارت های یکدیگر سود ببرند.

روسای جمهور دو کشور خواهان سرعت بخشیدن به کار روی پروژه های مشترکی مانند خط لوله گازی ایران-پاکستان، پروژه انتقال برق به پاکستان، ساخت بزرگراه و نوسازی خطوط راه آهن در پاکستان شدند.

پاکستان حدود ۷۰۰ کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز ۳۰۰ کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین (۲۰۲۴ میلادی) روزانه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب و سالانه ۷٫۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سال ۱۹۸۴ با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان با هدف گسترش همکاری های اقتصادی اعضا و اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه تاسیس شد.

کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان پیوستند و در حال حاضر اکو ۱۰ عضو دارد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.